Komisje / Zespoły

14 LUTY, 2024

Posiedzenie, sprawozdanie, prezentacja z prac Podkomitetu i zdjęcie grupy ds. założeń horyzontalnych.

Podkomitet ds rozwoju partnerstwa

Posiedzenie Komitetu do spraw Umowy Partnerstwa

17 STYCZEŃ, 2023

Posiedzenie Prezydium Podkomitetu

Podkomitet do spraw rozwoju partnerstwa został powołany Zarządzeniem nr 4 Przewodniczącego Komitetu do spraw Umowy Partnerstwa na lata 2014-2020 w sprawie powołania Podkomitetu do spraw rozwoju partnerstwa. Zarządzenie zostało podpisane 26 sierpnia 2020 roku i tego dnia weszło w życie.

Podkomitet powstał z połączenia dwóch dotychczas funkcjonujących Podkomitetów: Podkomitetu do spraw monitorowania realizacji zasady partnerstwa oraz Podkomitetu do spraw Efektywności Funduszy UE.

Do zadań Podkomitetu należy m.in.:

  • monitorowanie realizacji zasady partnerstwa w ramach wdrażania Umowy Partnerstwa i programów służących realizacji UP,
  • organizowanie spotkań i warsztatów poświęconych zagadnieniom promowania zasady partnerstwa oraz obywatelskich postaw w ramach realizacji UP,
  • wypracowanie propozycji działań podnoszących efektywność realizacji programów służących realizacji UP oraz propozycji kompleksowego systemu monitorowania i oceny efektywności interwencji dla tych obszarów.

Od strony technicznej organizację prac Podkomitetu wspiera jego sekretariat, dostępny pod adresem mailowym podkomitet@mfipr.gov.pl.

Podkomitet na ostatnim posiedzeniu wybrał Prezydium Podkomitetu w skład którego weszli po jednym przedstawicielu strony rządowej, samorządowej, partnerów gospodarczych, społeczeństwa obywatelskiego, i partnerów społecznych. Partnerzy społeczni jednogłośnie na swojego przedstawiciela wybrali Zygmunta Mierzejewskiego.

09.01.23 w siedzibie MFiPR odbyło się pierwsze posiedzenie Prezydium Podkomitetu ds. rozwoju partnerstwa. W trakcie spotkania Prezydium jednogłośnie wybrało na Przewodniczącego Podkomitetu Zygmunta Mierzejewskiego, przedstawiciela partnerów społecznych.

Prezydium ustaliło plan pracy podkomitetu w 2023r. oraz omówiło propozycje pracy sekretariatu.

Przyjęto zaproponowane przez Przewodniczącego zasady komunikacji i koordynacji działań oraz harmonogram spotkań.

Zygmunt Mierzejewski.

13 GRUDZIEŃ, 2022

Szanowni Państwo,

W nawiązaniu do pisma znak sprawy: DSR-Vab. 6815.3.2022 z dnia 30 listopada br. w załączeniu przesyłam zgłoszenie przedstawicieli Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych do Komitetu ds. Umowy Partnerstwa na lata 2021-2027.

Szczegóły – Pani M.Jarosińska – Sekretarz Stanu w Min.Funduszy i Polityki Regionalnej

12 GRUDZIEŃ, 2022

Szanowni Państwo,

Z przyjemnością informujemy, że przedstawicielem PS do Prezydium Podkomitetu ds. rozwoju partnerstwa jednogłośnie został wybrany Zygmunt Mierzejewski.

27 KWIECIEŃ, 2022

Szanowni Państwo,

przesyłam projekt protokołu 101 posiedzenia Komisji, które odbyło się 18 marca 2022 r., z uprzejmą prośbą o autoryzowanie swoich wypowiedzi oraz inne uwagi. Zmian proszę dokonywać w trybie recenzji.

Będę wdzięczna za przesłanie uwag do 5 maja 2022 r.

Jolanta Skowroń

Prot 101 posiedzenie-JS

17 GRUDZIEŃ, 2021

Sprawozdanie z prac 1.01.2021-31.12.2021

Sprawozdanie z prac ujmuje najważniejsze tematy istotne z punktu widzenia związków Pełna informacja ze względów objętościowych jest trudna do realizacji, zwłaszcza, że wszystkie obszerne sprawozdania wraz z odpowiednimi załącznikami przesyłałem od razu po wydarzeniach i spotkaniach.

W sprawozdaniu ująłem kalendarium ,aby można było odszukać wydarzenie przypisać do daty oraz informacje z prac w poszczególnych gremiach dialogu społecznego.  Ze względu na dużą liczbę programów którymi się zajmuję wyszczególniłem je wraz z opisem powiązań i obowiązującego prawa w tym zakresie.

Pozdrawiam Zygmunt

sprawozdanie roczne ZZIT

09 LIPIEC, 2021

Megatrendy gospodarcze. Raport Fundacji Eberta dyskutowany na Komisji OPZZ

W dniu 8 lipca 2021 r. odbyło się posiedzenie Komisji Gospodarki i Systemu Ekonomicznego OPZZ, która została połączona z połączonej z posiedzeniem Branży Przemysł OPZZ. Posiedzenie Komisji poprowadzi przewodniczący Komisji, Zygmunt Mierzejewski. powitał licznych uczestników posiedzenia, w szczególności dyrektora biura Fundacji im. Friedricha Eberta w Polsce, Ernsta Hillebranda oraz Richarda Grievesona, dyrektora Wiedeńskiego Instytutu Międzynarodowych Porównań Gospodarczych. Przewodniczący Komisji podziękował Dominice Pyzowskiej, odpowiedzialnej w Fundacji za koordynację projektów, za przygotowanie spotkania.

Przewodniczący OPZZ, Andrzej Radzikowski, który wziął udział w posiedzeniu Komisji, podkreślił rolę Komisji w systemie przygotowywania uwag i wniosków w dziedzinie gospodarki. Omówił kluczowe działania OPZZ, w ocenił założenia projektu budżetu państwa na 2022 rok.
Wskazał, że pomimo korzystnych prognoz gospodarczych, rząd nie chce podnieść wynagrodzeń pracowników budżetówki. Pomoc dla przedsiębiorstw w ramach Tarcz pochłonęła znaczne środki publiczne natomiast teraz rząd planuje zamrozić płace w budżetówce. niż na wynagrodzenia w budżetówce. Mimo prognozowanego wzrostu PKB, pracownicy nie będą mieli z niego korzyści.

Przewodniczący Federacji Związków Zawodowych Metalowców i Hutników oraz Branży Przemysł OPZZ, Mirosław Grzybek przedstawił aktualną sytuację w Branży oraz poinformował o powołaniu trójstronnego Zespołu ds. motoryzacji. Przybliżył również ustalenia przyjęte podczas prac Zespołu problemowego ds. gospodarki i rynku pracy Rady Dialogu Społecznego.

Dyrektor biura Fundacji im. Friedricha Eberta w Polsce, Ernst Hillebrand, podkreślił znaczenie właściwego ukierunkowania polityki gospodarczej w Unii Europejskiej, szczególnie w obecnym czasie. Do najważniejszych megatrendów, które będą nadal wpływać na tempo i kształt wzrostu gospodarczego regionu, należy zaliczyć zmiany technologiczne, demograficzne i te związane z ochroną środowiska. Rządy powinny zastanowić się nad rozwiązaniami, które pozwolą opracować taki nowy, regionalny model wzrostu, który w nadchodzących dziesięcioleciach przyczyniłby się do trwałej i stabilnej integracji z Europą Zachodnią.

Model wzrostu państw EU-CEE w nadchodzących latach najpewniej znajdzie się jednak pod dużą presją ze względu na czynniki demograficzne, technologiczne i te wynikające z kwestii środowiskowych. Wskutek cyfryzacji i  postępującego usieciowienia maszyn i towarów zmienia się też sam proces produkcji. Infrastruktura cyfrowa staje się kluczowym czynnikiem, jeśli chodzi o lokowanie nowych zakładów. Działania podjęte na rzecz walki ze zmianami klimatu i cele klimatyczne Unii skutkują powstaniem nowych technologii, sektorów i  łańcuchów wartości. Zmiany zachodzą również w przepływach inwestycji kapitałowych. Odchodzenie od silników spalinowych zmienia warunki produkcji w przemyśle motoryzacyjnym, który jest jednym z najważniejszych sektorów dla całego regionu EU-CEE.

Wiceprzewodniczący OPZZ, Piotr Ostrowski, podkreślił ważność w procesie przekształcania się gospodarek i produkcji człowieka i jego pracy. Przekształcenia, które dokonują się za sprawą trendów wskazywanych przez ekspertów, stanowią wyzwanie polityczne, społeczne i  ekonomiczne. Wyzwaniem jest również stworzenie konkurencyjnego, stabilnego modelu gospodarczego, który umożliwiłby przejście do fazy rozwoju opartego na innowacjach, a także dostarczyłby nowych miejsc pracy i przyczyniłby się do wypełnienia celów klimatycznych. Tego typu model nie wyłoni się za sprawą sił rynkowych. Potrzeba do tego ukierunkowanych działań państwa, przemyślanej polityki przemysłowej i  podejmowania decyzji o charakterze politycznym, a także uregulowanej i  sprawiedliwej transformacji oraz nowych powiązań między biznesem, związkami zawodowymi, uniwersytetami i rządami.

Dyrektor Wiedeńskiego Instytutu Międzynarodowych Porównań Gospodarczych, Richard Grieveson omówił Raport Fundacji im. Friedricha Eberta pt. „Jak uniknąć pułapki specjalizacji i wykorzystać megatrendy? Wytyczne dla nowego modelu wzrostu dla państw EU.” Członkowie Komisji otrzymali Raport, z którym można zapoznać się poniżej. Dyrektor Instytutu dokonał analizy mega trendów zdiagnozowanych w Raporcie, przedstawił analizę SWOT (silnych i słabych stron gospodarek regionu oraz szans i zagrożeń dla nich) praz omówił propozycje działań, jakie państwa regionu mogą podjąć celem korzystniejszego dla siebie ukształtowania gospodarki.

W trakcie dyskusji wiele uwagi poświęcono na trudniejszej, w porównaniu do państw UE, sytuacji Polski w związku z konieczną transformacją klimatyczną kraju. Mówiono o niewystarczających środkach proponowanych na przekształcenia gospodarcze i społeczne oraz konieczności współpracy ze związkami zawodowymi w procesie transformacji. Zauważono, że UE może stracić konkurencyjność wobec tych państw, w których transformacja klimatyczna nie jest wprowadzana.

W trakcie Komisji zdecydowano, że planowany w porządku obrad punkt – Wpływ Europejskiego Zielonego Ładu na przemysł chemiczny w Polsce zostanie omówiony na następnym posiedzeniu Komisji, które zaplanowano na wrzesień 2021 r.

Członkowie Komisji i Branży Przemysł OPZZ omówili również wpływ cyfryzacji na rynek pracy. Jerzy Wysokiński ze Związku Zawodowego Inżynierów i Techników przedstawił sytuację w tym zakresie związaną z przyspieszeniem procesu cyfryzacji gospodarki, spowodowanym również pandemią. Przedstawione zostały w szczególności zagadnienia cyfryzacji gospodarki, wprowadzania sztucznej inteligencji i związane z tym przyśpieszenie procesów robotyzacji i automatyzacji.

Wdrażanie takich rozwiązań następuje w coraz szerszym zakresie, czyli następuje zastępowanie człowieka w wykonywaniu coraz bardziej skomplikowanych czynności a nie tylko prostych i powtarzalnych.

Robotyzacja i automatyzacja kojarzyła się wcześniej głównie z procesami produkcyjnymi w przemyśle, natomiast postęp w rozwoju sztucznej inteligencji wprowadził automatyzację również do sektora usług, np. usługi teleinformatyczne, finansowe. Przedstawione zostały zmiany, jakie zachodzą w procesach realizowanych w wiodącej firmie na rynku telekomunikacyjnym Orange Polska.

Przyspieszenie procesów automatyzacji i robotyzacji spowodowało coraz większe oddziaływanie na rynek pracy w zakresie globalnym jak i na polski rynek pracy.

Polska jest rynkiem, który ma stosunkowo duży potencjał do automatyzacji i robotyzacji. Do tej pory te procesy były dosyć powolne, ponieważ mieliśmy relatywnie niskie koszty pracy. W wielu krajach zostały przeprowadzone badania i w ich wyniku stwierdzono negatywny wpływ robotyzacji i automatyzacji na liczbę miejsc pracy. Liczba miejsc pracy w przemyśle maleje i przewiduje się, że będzie dalej się zmniejszała. Wdrażanie automatyzacji w sektorze usług spowoduje również zmniejszanie się liczby miejsc pracy w tym sektorze gospodarki.

Wpływ ww. procesów będzie bardzo duży na rynek pracy i funkcjonowanie organizacji reprezentujących pracowników, w tym związków zawodowych.

Procesów tych nie będzie można zatrzymać ale trzeba będzie zmierzyć się z problemem obrony miejsc pracy, zmniejszania się liczby członków związków.

Ale to również nowe zadania jak wpłynąć na firmy, pracodawców i rządy aby nastąpiło „podzielenie się zyskiem” z wprowadzania robotyzacji, sztucznej inteligencji i automatyzacji.

Pracownicy którzy zostają w danej firmie wykonują bardziej skomplikowane/zaawansowane zadania/czynności i powinni być lepiej wynagradzani.

Powinien w związku z tym, według Jerzego Wysokińskiego, rozpoczęty proces zmniejszania czasu pracy – krótszy dzień pracy lub krótszy tydzień pracy (np. 4 dni w tygodniu). Takie rozwiązania pozwolą utrzymać więcej miejsc pracy w gospodarce oraz pozwolą realizować wyzwania społecznej odpowiedzialności biznesu, np. aby pracownicy mieli więcej czasu na życie rodzinne i realizację swoich pasji.

Bardzo ważnym zagadnieniem jest również opodatkowanie zysków uzyskiwanych z realizacji procesów gospodarczych i usługowych przez roboty (sztuczną inteligencję) – chodzi o podatki i zobowiązania wobec różnych funduszy zabezpieczeń społecznych.

Należy zastanowić się, jak wpłynąć na zmiany prawne tak, aby z tych zysków skorzystały całe społeczeństwa.

17 MAJ, 2021

Intensywne prace partnerów społecznych

Zbiorcza informacja z prac partnerów społecznych w mijającym tygodniu.

Intensywne prace partnerów społecznych

17 MAJ, 2021

Sprawozdanie FENG oraz sprawozdanie EKES

sprawozdanie 10.05

sprawozdanie

22 KWIECIEŃ, 2021

Sprawozdanie – Walka o dotacje celową dla parterów społecznych

sprawozdanie

13 KWIECIEŃ, 2021

Polityka przemysłowa Polski na KGiSE OPZZ

Komisja Gospodarki i Systemu Ekonomicznego OPZZ zrealizowała swoje obrady w formie zdalnej w dniu 13 kwietnia 2021 r. Posiedzenie zostało połączone z Branżą OPZZ Przemysł, ponieważ przedmiotem dyskusji były dokumenty pn. Polityka przemysłowa Polski – Komunikat i Biała Księga rozwoju przemysłu, nad którymi pracował rząd wraz z organizacjami przedsiębiorców.OPZZ stoi na stanowisku, że postulaty związków zawodowych powinny zostać uwzględnione w rządowej strategii przemysłowej. Dlatego rozpoczęło konsultacje wewnątrz organizacji, celem zebrania koniecznych propozycji propracowniczych na rzecz rozwoju tego sektora gospodarki.

Posiedzenie współprowadzili Zygmunt Mierzejewski, Przewodniczący Komisji, oraz Mirosław Grzybek, przewodniczący Branży OPZZ Przemysł. W obradach wzięli udział przewodniczący OPZZ, Andrzej Radzikowski oraz wiceprzewodniczący OPZZ, Piotr Ostrowski a także przewodniczący Zespołu problemowego ds. polityki gospodarczej i rynku pracy Rady Dialogu Społecznego, Leszek Miętek.

Punktem wyjścia dyskusji było podsumowanie realizacji przez rząd Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR), kluczowego dokumentu rozwoju państwa w średnim okresie czasu. Dokonał jej Dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej i Funduszy Strukturalnych OPZZ, Norbert Kusiak. Choć przedstawiciele rządu deklarują planową realizację SOR, to zarówno ocena postępów inicjatyw sztandarowych SOR, jak i wskaźników w niej zawarty pozwalają stwierdzić brak postępów. Przykładem jest choćby plan budowy aut elektrycznych czy wskaźniki takie jak PKB per capita, poziom wzrostu dochodów realnych, wysokość nakładów na badania i rozwój czy inwestycje. Niestety, Polska nie wydostała się z pułapki średniego dochodu, różnice w płacach polskich pracowników i pracowników w UE nadal znacząco się różnią, podobnie godzinowe koszty pracy. Nadal zatem nie konkurujemy innowacyjnością a niskimi płacami. Niepokojący jest również malejący udział wartości przemysłu w PKB przy wzroście wartości dodanej usług PKB. Silny przemysł jest nie tylko istotnym warunkiem kształtowania innowacyjności w gospodarce, ale także pozwala łagodniej przejść przez kryzys gospodarczy taki jak notowany w 2008 r. czy obecny, wynikający z pandemii COVID-19.

Prowadzenie przez państwo polityki przemysłowej jest w związku z tym obowiązkowe. Jak zauważył Wojciech Kozak, polityka ta powinna być stabilna (choćby z uwagi na inwestycje) oraz uwzględniać rolę pracowników i związków zawodowych. Ich rola powinna zostać określona w dokumentach strategicznych a one same zostać przygotowane w dialogu społecznym, przy wykorzystaniu ustaleń Trójstronnych Zespołów branżowych, RDS oraz Wojewódzkich Rad Dialogu Społecznego. Obecnie, brak dialogu społecznego jest widoczny w zarządzaniu procesami gospodarczymi. W strategii rozwoju przemysłu przewiduje się powstanie regionalnych rad przemysłowych, jednak bez udziału związków zawodowych i z pominięciem WRDS. Jak zauważył Józef Kawula, dotychczasowe postulaty sygnalizowane stronie rządowej na spotkaniach branżowych i na WRDS pozostają bez odzewu.

W przypadku sektora hutniczego i chemicznego, wyzwaniami są m.in. brak inwestycji, koszty surowców oraz opłat (za energię, wodę oraz emisję CO²) oraz zagwarantowanie pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy a także emerytury w odpowiednim do szkodliwych warunków wieku. Ważne jest także doprecyzowanie rozwiązań w zakresie rynku mocy oraz dokonanie zmian w polityce odpadowej złomu tak, aby nie stanowiła ona nadmiernych kosztów dla hutnictwa. Generalnie, polityka przemysłowa powinna pozwolić przedsiębiorstwom konkurować na rynku europejskim zatem musi także wpływać na ceny energii, by nie były zbyt wysokie.

Jak wskazał Wojciech Kijas, wiele działań określonych w dokumentach sygnowanych przez rząd jest tożsama z postulatami zgłaszanymi przez związki zawodowe np. na Zespole ds. restrukturyzacji hutnictwa. Kluczowe jest jednak wyjście poza deklaracje i ich realizacja. Jacek Arek Wilkon potwierdził problematyczność ustawy mocowej a także wyzwania związane z przestrzeganiem w przemyśle Kodeksu pracy. Uczestnicy Komisji, w tym Henryk Jarczok i Krzysztof Wójcik, zgodnie podkreślali konieczność inwestycji w kadry na rzecz przemysłu. Konieczna jest edukacja i szkolenia, celem wykształcenia kadry technicznej, staże w tym płatne.

Jak zauważył Mirosław Grzybek, w sektorze motoryzacji bieżącą kwestią jest transformacja płatnego postojowego. Konieczne jest także wyegzekwowanie praw pracowniczych w tym sektorze, w tym czasu pracy, jak podkreślił Andrzej Gryglicki. Jak wskazał Ireneusz Ćwir, choć rozwiązania przedstawione przez rząd jako wynik konsultacji z organizacjami przedsiębiorców zmierzają do obniżenia kosztów działalności przedsiębiorstw motoryzacyjnych, to nie są one pomysłami na odbudowę krajowego przemysłu motoryzacyjnego a takie jest oczekiwanie związków zawodowych. Rodzime przedsiębiorstwa są zazwyczaj kooperantami spółek o kapitałem zagranicznym, co przekłada się na innowacyjność sektora. Jednostki badawcze i rozwojowe są zwykle w siedzibach inwestorów, którzy przez inwestycje w innowacje i technologię zyskują następnie wyższą wartość dodaną.

Według Piotra Sadowskiego, publiczne zachęty i ulgi inwestycyjne lub ułatwienia w działalności gospodarczej powinny zostać powiązane z obowiązkami po stronie przedsiębiorców m.in. tworzenia miejsc pracy bądź utrzymania istniejących. Przypadek działania Tarcz antykryzysowych wskazuje, że przedsiębiorcy, choć otrzymują wsparcie publiczne – zwalniają pracowników.

W trakcie posiedzenia zwrócono uwagę na sytuację przemysłu stoczniowego. W dokumentach dotyczących polityki rozwojowej przemysłu nie uwzględniono tego sektora gospodarki, choć pomysły na jego rozwój zostały już wypracowane, zarówno na poziomie unijnym jak i krajowym. Zmiana polityki energetycznej może być szansą dla przemysłu stoczniowego, choćby w zakresie budowy jednostek do transportu gazu czy farm wiatrowych.

W ocenie Wiesławy Lichy, nie dość, że dokumenty omawiane na posiedzeniu nie zawierają rozwiązań sprzyjających rozwojowi przemysłu lekkiego, to dodatkowo bieżąca polityka rządu nie wspiera przedsiębiorstw tego sektora w kryzysie wywołanym pandemią COVID-19. W związku z tym, przewodniczący OPZZ oraz przewodniczący Zespołu RDS zadeklarowali możliwość poruszenia konieczności wsparcia antykryzysowego tej branży na RDS.

Dla nowoczesnego i konkurencyjnego przemysłu ważny jest też proces cyfryzacji kraju, a przez to kondycja przedsiębiorstw telekomunikacyjnych. Borykają się one głównie z barierami administracyjnymi i prawnymi w obrębie cyberbezpieczeństwa. Biorąc pod uwagę potrzeby gospodarki, środki z Krajowego Programu Odbudowy powinny zostać wykorzystane na inwestycje w cyfryzację. Inwestycje w badania i rozwój z wykorzystaniem środków unijnych były przedmiotem wystąpienia Anny Kieracińskiej.

Przewodniczący Komisji, Zygmunt Mierzejewski przedstawił zebrane uwagi dotyczące przemysłu farmaceutycznego i kosmicznego oraz poprosił o informację na temat działalności trójstronnych zespołów branżowych.

Wiceprzewodniczący OPZZ, Piotr Ostrowski, podsumował debatę przeprowadzoną na posiedzeniu i zadeklarował możliwość zgłaszania dodatkowych uwag w sprawie polityki przemysłowej w formie elektronicznej.

22 MARZEC, 2021

Sprawozdanie Zespołu NDS

Miedzyresortowa Komisja

15 MARZEC, 2021

Sprawozdanie – SPOTKANIE GRUPY ROBOCZEJ 

SPOTKANIE GRUPY ROBOCZEJ DS

22 LUTY, 2021

W sprawozdanie z dzisiejszych obrad podkomitetu.

Ambitne plany pracy Podkomitetu

19 STYCZEŃ, 2021

19 stycznia obradowało Prezydium Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych. Pierwsze w tym roku posiedzenie, pod kierownictwem przewodniczącego OPZZ Andrzeja Radzikowskiego, odbyło się w trybie zdalnym.

Przyjęto uchwałę w sprawie zmiany regulaminu obrad Prezydium. W związku ze stanem epidemicznym uznano, że w przypadkach niecierpiących zwłoki, w szczególności zaś w przypadkach ograniczeń w przemieszczaniu się i odbywaniu zgromadzeń, Prezydium może podejmować uchwały i decyzje za pośrednictwem drogi elektronicznej: poprzez pocztę elektroniczną i podczas zdalnego posiedzenia.
Prezydium OPZZ dokonało oceny działalności Komisji Pracowników Instytucji Finansowych (KPIF). Zakres zagadnień merytorycznych, którymi zajmuje się KPIF w znacznym stopniu pokrywa się z problematyką, będącą przedmiotem zainteresowań Komisji Gospodarki i Systemu Ekonomicznego (KGiSE). Biorąc to pod uwagę Prezydium podjęło uchwałę o rozwiązaniu KPIF aprobując propozycję włączenia jej przedstawicieli w skład KGiSE.
Prezydium przyjęło informację przewodniczącego OPZZ na temat prac Zespołów problemowych Rady Dialogu Społecznego (RDS): ds. polityki gospodarczej i rynku pracy, ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych, oraz Zespołu ds. prawa pracy nad umową społeczną.
Omówiono także propozycje do planu pracy Rady Dialogu Społecznego na 2021 r. Między innymi jest to kontynuacja prac nad umową społeczną.OPZZ zgłosił swoje postulaty do Zespołów problemowych RDS pracujących nad projektem tej umowy. Są to: stworzenie możliwości wejścia na teren zakładu pracy związkowców, którzy nie są w nim zatrudnieni, ze wsparciem eksperckim i akcją informacyjną; stopniowe wydłużanie urlopu wypoczynkowego do 35 dni dla każdego pracownika; dwie wolne niedziele od pracy w miesiącu dla wszystkich pracowników; nadzór decyzyjny partnerów społecznych nad Funduszem Pracy i Funduszem Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych; systemowe zmiany w sferze podatkowej; zmiana dotychczasowego modelu kształtowania płac w sferze budżetowej; prawo do odliczania od podatku składki związkowej. Zespoły problemowe RDS uzgodniły już wspólną listy problemów do podjęcia. Większość zgłoszonych przez OPZZ uzyskała akceptację. Teraz oczekujemy na odniesienie się rządu do postulatów wniesionych przez partnerów społecznych.
Ponadto w 2021 r. RDS chciałaby się zająć Krajowym Planem Odbudowy, systemem ochrony zdrowia i jego finansowaniem, oceną systemu edukacji i szkolnictwa wyższego, zatrudnianiem cudzoziemców, zagadnieniami nowej polityki przemysłowej oraz polityki energetycznej w kontekście Europejskiego Zielonego Ładu. Postuluje się także przeprowadzenie debaty nad propozycją tzw. Nowego Polskiego Ładu (szczegóły tego projektu nie zostały jeszcze przedstawione członkom Rady).

15 STYCZEŃ, 2021

W załączeniu sprawozdanie z działalności w roku 2020. 

Zygmunt Mierzejewski

Sprawozdanie

12 STYCZEŃ, 2021

W ramach pracy podkomitetu KUP powołano kilka grup roboczych do REACT-EU,

Zgłoszono do prac w zespołach:

  1. Zygmunt Mierzejewski – przedsiębiorczość
  2. Jerzy Wysokiński – gospodarka cyfrowa.

Praca w grupach rozpoczyna się 11.01 potem całe dwa tygodnie będzie praca nad przygotowaniem propozycji oraz negocjacje rozwiązań.

18 GRUDZIEŃ,2020

Szanowni Państwo,

W załączeniu informacja z obrad.

18 GRUDZIEŃ,2020

Szanowni Państwo,

W załączeniu sprawozdanie z obrad 17.12. GRUPA efektywności.

15 GRUDZIEŃ, 2020

O kondycji przemysłu i stanie dialogu społecznego na Komisji OPZZ

W dniu 15 grudnia 2020 roku odbyło się posiedzenie Komisji Gospodarki i Systemu Ekonomicznego OPZZ. Posiedzenie Komisji zrealizowano w formie videokonferencji, poprzez program ZOOM.

Posiedzenie poprowadził przewodniczący Komisji, Zygmunt Mierzejewski. Przewodniczący Komisji podsumował dwa lata działalności Komisji Gospodarki i Systemu Ekonomicznego OPZZ. W posiedzeniu Komisji wzięli udział wiceprzewodniczący OPZZ, Piotr Ostrowski oraz Sebastian Koćwin. Wiceprzewodniczący OPZZ, Piotr Ostrowski, poinformował o bieżącej pracy OPZZ z uwzględnieniem Rady Dialogu Społecznego. W Radzie rozpoczęła się dyskusja nad umową społeczną, która miałaby obejmować zagadnienia z obszaru gospodarczego i społecznego. Członkowie Komisji wymienili uwagi dotyczące tematyki umowy i warunków powodzenia jej realizacji wskazując, że fundamentem porozumienia powinno być przywrócenie efektywnego dialogu społecznego w RDS oraz w Trójstronnych Zespołach branżowych.

Komisja dyskutowała o aktualnej sytuacji w przemyśle obronnym, przemyśle lekkim oraz w hutnictwie. Kondycję przedsiębiorstw sektora obronnego, ze szczególnym uwzględnieniem Polskiej Grupy Zbrojeniowej, oraz dialogu społecznego przedstawił przewodniczący Związku Zawodowego Przemysłu Elektromaszynowego, Stanisław Janas. Wskazał, między innymi, na brak realizacji przez rząd strategii na rzecz sektora obronnego. Polityka kadrowa i finansowa w przedsiębiorstwach także szkodzi inwestycjom i zmniejsza potencjał ich działalności. Przez to, oraz przez brak adekwatnych nakładów na planowanie i projektowanie, w kolejnych latach sektor obronny będzie miał problem z pozyskaniem zamówień. W ocenie przewodniczącego Stanisława Janasa konieczna jest realizacja umów off set’owych i nie powinno się z nich rezygnować przy zawieraniu nowych umów. Polityka przedsiębiorstw sektora obronnego przekłada się na gorszą sytuację rodzimych stoczni, które nie otrzymują zamówień z tego sektora bądź ich wielkość jest zbyt mała. Powyższe budzi zaniepokojenie zwłaszcza, że sektor obronny z powodzeniem rozwija się w innych państwach, budując tym samym ich przewagę konkurencyjną oraz innowacyjność. W ocenie związków zawodowych z tego sektora konieczny jest wręcz program odbudowy przemysłu obronnego. Niestety problemy poruszane przez związki zawodowe na Trójstronnym Zespole branżowym nie są rozwiązywane a dialog, choć jest prowadzony, nie przynosi jednak rezultatów. W związku z tym, członkowie Komisji zgodzili się, że konieczna jest interwencja w sprawie sytuacji w sektorze obronnym przez OPZZ, w tym na forum RDS.

Komisja poświęciła także swoją uwagę kondycji sektora stoczniowego. Informacjami w tym zakresie podzielili się przewodniczący Wolnego Związku Zawodowego Pracowników Gospodarki Morskiej, Adam Liszczewski, oraz przewodniczący Federacji Związków Zawodowych Marynarzy i Rybaków, Jacek Dubiński. W tym sektorze także brakuje dialogu społecznego a potencjał stoczni nie jest wykorzystywany, brakuje zarządzania ze strony państwa. Przez to perspektywy działalności stoczniowej w kolejnych latach są słabe. Wspomniany brak stabilnych zamówień z sektora obronnego powoduje, że sytuacja nie jest korzystna dla utrzymania i rozwoju stoczni. Flota jest przestarzała i wymagająca inwestycji w nowe jednostki. Potencjał przedsiębiorstw, ten trwały oraz osobowy, w tym specjalistów z zespołów projektowych, został w ostatnich latach utracony, Specjaliści z branży z łatwością znajdują zatrudnienie za granicą. Warunki zatrudnienia, w tym poziom wynagrodzeń oraz proponowana alokacja niektórych pracowników do innych przedsiębiorstw niż zostali zatrudnieni, wywołują niepokój społeczny. W ocenie przewodniczących, w przemyśle stoczniowym także potrzebny jest rządowy program odbudowy. Niestety dialog społeczny w tym obszarze nie przynosi pokładanych w nim nadziei.

Uczestniczący w posiedzeniu przewodniczący Federacji Związków Zawodowych Metalowców i Hutników, Mirosław Grzybek, potwierdził trudną sytuację przedsiębiorstw działających w przemyśle oraz brak efektywnej komunikacji z rządem w sprawie problemów poszczególnych przedsiębiorstw. Wskazał na sytuację w hutnictwie, w tym na proces powolnego wygaszania działalności w hutach na przykładzie pieca w ArcelorMittal w Krakowie. O trudnej sytuacji w hutnictwie mówił też Henryk Jarczok – Szef Sekcji hutniczej Związku Zawodowego Inżynierów i Techników.

Sytuacja nie jest także pozytywna w sektorze energetycznym. Pan Mariusz Kamiński z MNSZZP Zespołu Elektrowni „Dolna Odra” wskazał na liczne procedury sporu zbiorowego wszczęte w spółkach z tego sektora. Niepokój społeczny wywołują decyzje rządu w sprawie polityki klimatycznej w kolejnych latach w związku z zobowiązaniami unijnymi. Kryzys dialogu społecznego w sektorze energetycznym pogarsza akcja informacyjna budująca negatywny i nieprawdziwy obraz działających tam związków zawodowych.

Przewodnicząca Federacji Niezależnych Samorządnych Związków Zawodowych Przemysłu Lekkiego, Wiesława Licha, przedstawiła informację o kondycji przedsiębiorstw z tego sektora gospodarki. Już przed pandemią sytuacja płacowa pracowników przemysłu lekkiego była niekorzystna, w zależności od rodzaju działalności średnia zarobków wahała się między 63% a 77% średniego wynagrodzenia. W czasie pandemii wiele zakładów pracy zmniejszyło wymiar czasu pracy i ograniczyło wynagrodzenia przez co wielu pracowników otrzymywało płacę na poziomie minimalnego wynagrodzenia a często także poniżej poziomu płacy minimalnej. Posiłkowano się szyciem maseczek ochronnych, obecnie jednak perspektywy dla tego sektora są niepewne, pracownicy obawiają się utraty miejsc pracy.

Prezydent Konfederacji Kolejowych Związków Zawodowych a zarazem przewodniczący Zespołu problemowego RDS ds. polityki gospodarczej i rynku pracy, Leszek Miętek odniósł się do informacji o sytuacji w poszczególnych branżach gospodarki i wskazał na działania realizowane przez Zespół problemowy. Skomentował stan dialogu społecznego w kraju i prace nad stworzeniem umowy społecznej. Zadeklarował, wobec braku prac Trójstronnych Zespołów branżowych, jest otwarty na prace w sprawach poruszonych na Komisji w ramach prowadzonego Zespołu problemowego RDS.

W obszarze funkcjonowania tzw. tarcz antykryzysowych Komisja zapoznała się z propozycjami nowych regulacji związanych z formalną organizacją pracy związków zawodowych. Członkowie Komisji omówili także plan pracy Komisji w 2021 roku.

08 GRUDZIEŃ, 2020

Szanowni Państwo,

Poniżej sprawozdanie.

24 LISTOPAD, 2020

Szanowni Państwo,

 Z upoważniania Wiceprzewodniczącego OPZZ, Piotra Ostrowskiego, przekazuję Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów – Strategia UE mająca na celu wykorzystanie potencjału energii z morskich źródeł odnawialnych na rzecz neutralnej dla klimatu przyszłości.

Komunikat jest dostępny jest także pod linkiem: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=COM%3A2020%3A741%3AFIN&qid=1605792629666

Więcej informacji można znaleźć pod adresem: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_20_2096

18 LISTOPAD, 2020

Serdecznie witam!

Powoli kończy się rok 2020. Rok olbrzymich wyzwań, niespotykanych tragicznych sytuacji i konieczności zmiany naszych planów i korekt strategii.

To związki zawodowe w tak trudnym okresie są ostoją pomocy pracownikom, to działacze związkowi stoją na straży przestrzegania prawa pracy i walki o ratowanie firm, które znajdują się w dramatycznej sytuacji. OPZZ na bieżąco ocenia sytuację w Branżach i firmach oraz zgłasza uwagi do propozycji strony rządowej. Swoimi inicjatywami i postulatami podtrzymuje wiarę pracowników w możliwości ich ratowania. Zespół Gospodarczy Systemu Ekonomicznego pomimo niewielkiej ilości spotkań na bieżąco analizuje i przekazuje uwagi tak do otrzymywanych projektów aktów prawnych jak i zgłasza oceny i uwagi przysyłane z firm i Branż.

W grudniu planujemy posiedzenie Komisji w formie hybrydowej. Termin ustalony to 15 grudnia od 11.00 do 14.30. Chcemy podczas spotkania omówić sytuację w Branży Zbrojeniowej, Przemyśle Lekkim oraz odnieść się do pogłębiającej się stagnacji w hutnictwie i znaczących kłopotach transportu. Chcemy odnieść się do następnego pakietu antykryzysowego , ocenić skuteczność takiego działania pomocowego i wnieść postulaty konieczne do jego uzupełnienia.

Liczymy, że wszyscy członkowie naszego Zespołu będą uczestniczyć w posiedzeniu lub w skrajnych przypadkach przyślą informacje o nieobecności.

Ponieważ plan spotkania jest przygotowywany prosimy o zgłaszanie uwag i tematów, które należy omówić na  posiedzeniu. Materiały zostaną wysłane na początku grudnia.

Na 15.12 zwołuję Komisję Gospodarki i systemu Ekonomicznego. Przypominam w niej bierze udział 9 naszych członków.

Pozdrawiam

Zygmunt Mierzejewski

18 LISTOPAD, 2020

W dniu 16 listopada b.r. w  formie wideokonferencji odbyło się posiedzenie Komisji Senioralnej OPZZ. Najważniejsze tematy, które zostały omówione to:

– aktualne działania OPZZ

– aktywne starzenie i podejście międzypokoleniowe

– pandemia a sytuacja seniorów

– działania „ seniorze pomóż sobie i innym”

18 LISTOPAD, 2020

Serdecznie witam!

Powoli kończy się rok 2020. Rok olbrzymich wyzwań, niespotykanych tragicznych sytuacji i konieczności zmiany naszych planów i korekt strategii.

To związki zawodowe w tak trudnym okresie są ostoją pomocy pracownikom, to działacze związkowi stoją na straży przestrzegania prawa pracy i walki o ratowanie firm, które znajdują się w dramatycznej sytuacji. OPZZ na bieżąco ocenia sytuację w Branżach i firmach oraz zgłasza uwagi do propozycji strony rządowej. Swoimi inicjatywami i postulatami podtrzymuje wiarę pracowników w możliwości ich ratowania. Zespół Gospodarczy Systemu Ekonomicznego pomimo niewielkiej ilości spotkań na bieżąco analizuje i przekazuje uwagi tak do otrzymywanych projektów aktów prawnych jak i zgłasza oceny i uwagi przysyłane z firm i Branż.

W grudniu planujemy posiedzenie Komisji w formie hybrydowej. Termin ustalony to 15 grudnia od 11.00 do 14.30. Chcemy podczas spotkania omówić sytuację w Branży Zbrojeniowej, Przemyśle Lekkim oraz odnieść się do pogłębiającej się stagnacji w hutnictwie i znaczących kłopotach transportu. Chcemy odnieść się do następnego pakietu antykryzysowego , ocenić skuteczność takiego działania pomocowego i wnieść postulaty konieczne do jego uzupełnienia.

Liczymy, że wszyscy członkowie naszego Zespołu będą uczestniczyć w posiedzeniu lub w skrajnych przypadkach przyślą informacje o nieobecności.

Ponieważ plan spotkania jest przygotowywany prosimy o zgłaszanie uwag i tematów, które należy omówić na  posiedzeniu. Materiały zostaną wysłane na początku grudnia.

Na 15.12 zwołuję Komisję Gospodarki i systemu Ekonomicznego. Przypominam w niej bierze udział 9 naszych członków.

Pozdrawiam

Zygmunt Mierzejewski