KPO – Krajowy Plan Odbudowy

29 MARZEC, 2021

Szanowny Panie/Szanowna Pani,

dziękujemy za zainteresowanie aktywnym udziałem w Wysłuchaniu dotyczącym  Krajowego Planu Odbudowy.

Niniejszym potwierdzamy Pana/Pani uczestnictwo w roli Mówcy w Wysłuchaniu 5 –  Zielona, inteligentna mobilność, które odbędzie się we wtorek, 30 marca, w godz. 10:00-16:30.

Aktualny plan z kolejnością wystąpień i czasem ich trwania dostępny jest na stronie: https://www.wysluchanieplanodbudowy.pl/mobilnosc

Zachęcamy do zajrzenia na nią i sprawdzenia, kiedy dokładnie Pan/Pani występuje i jaki jest limit czasowy wypowiedzi. Ze względu na napięty program bardzo prosimy o restrykcyjne przestrzeganie wskazanych tam ograniczeń czasowych.

Prosimy również o informację mailową w przypadku rezygnacji z zabrania głosu – niezależnie od tego, czy ewentualna rezygnacja nastąpi dzisiaj wieczorem, jutro lub we wtorek. Pozwoli nam to zaktualizować napięty program spotkania.

Pana/Pani wystąpieniu może towarzyszyć prezentacja, która będzie udostępniana w czasie Wysłuchania przez Moderatora spotkania. Prezentacja może mieć maksymalnie 3 statyczne slajdy a każdy zawierać 3-4 punkty dobrze widoczne. Prezentację prosimy przesłać w formacie PDF na adres kontakt@wysluchanieplanodbudowy.pl do 29 marca (poniedziałek) do godz. 13:00.

Wysłuchanie odbędzie się poprzez aplikację ZOOM Webinar. Do pokoju webinarowego można dołączyć od godz. 9.50, a samo Wysłuchanie zaczyna się o godz. 10:00.

Link do pokoju webinarowego zostanie przesłany w dniu Wysłuchania o godz. 8:00 na adres mailowy podany przez Pana /Panią w zgłoszeniu.

Próba techniczna:

Jeśli ktoś z Państwa nie czuje się jeszcze pewnie z platfomą ZOOM Webinar, zapraszamy na próbę techniczną. Na wszystkich chętnych czekamy w testowym pokoju konferencyjnym, który będzie otwarty w godz. 18:30-19:00 w poniedziałek 29.03.   

W załączeniu krótka instrukcja techniczna, zachęcamy do zapoznania się z nią, a w przypadku wątpliwości o kontakt.

Instrukcja obslugi Zoom

Link do pokoju testowego aktywny w dniu 29.03 g. 18.30-19:00 https://zoom.us/j/95338310105

W przypadku jakichkolwiek problemów (w tym z połączeniem się) w dniu wydarzenia prosimy o kontakt pod numerem: 501 266 555.

Z poważaniem,

Zespół ds. Wysłuchań KPO

24 MARZEC, 2021

Transformacja cyfrowa w KPO

Drugi dzień wysłuchania publicznego w sprawie Krajowego Planu Odbudowy został poświęcony transformacji cyfrowej. Jest ona kluczowa dla gospodarki i pracowników. W ramach KPO planowane są inwestycje, których celem jest wyeliminowanie problemu wykluczenia cyfrowego i braku dostępu do szybkiego Internetu dla części mieszkańców kraju. Realizowane będą inwestycje cyfrowe w różnego rodzaju usługi publiczne dla obywateli, które stały się kluczowe w czasie pandemii, w tym działania na rzecz cyfrowej szkoły. Podobnie jak pierwszego dnia wysłuchania publicznego, aktywni byli przedstawiciele OPZZ. I tym razem byliśmy jedyną centralą związkową, która reprezentowała głos pracowników w trakcie debaty o najważniejszych wyzwaniach nowoczesnej gospodarki.

Sławomir Broniarz, prezes ZNP zwrócił uwagę na potrzebę uporządkowania przepisów prawa pracy w zakresie dotyczącym pracy zdalnej oraz zagwarantowania pracownikom, w tym nauczycielom zwrotu kosztów ponoszonych w związku ze świadczeniem pracy poza siedzibą pracodawcy. Zaapelował o zapewnienie szkołom sprzętu komputerowego i oprogramowania ułatwiającego pracę nauczycielom. Wskazał ponadto na wyzwanie, którym jest motywowanie uczniów w trakcie zdalnej edukacji oraz przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu nauczycieli.

Jerzy Wysokiński, przewodniczący Związku Zawodowego Inżynierów i Techników w Orange mówił o potrzebie zwiększenia inwestycji związanych z dostępem do internetu i uruchomienia technologii 5G, aby przeciwdziałać wykluczeniu cyfrowemu. Zauważył, że pomimo rozbudowy sieci szerokopasmowych wciąż pozostały na mapie Polski miejsca, gdzie nie ma dostępu do usług cyfrowych, dlatego konieczne są zmiany w przepisach prawa np. prawa budowlanego przyspieszające inwestycje.

Aleksandra Wąsik, ekspertka ZNP podniosła z kolei, że w KPO brakuje odrębnego komponentu dotyczącego edukacji. Jej zdaniem KPO nie zabezpiecza wystarczających środków finansowych na rozwój kompetencji cyfrowych. Nie odpowiada także na potrzeby dzieci i młodzieży dotkniętych pandemią, nie podnosi ich bezpieczeństwa cyfrowego w sieci (cyberprzemoc, dostęp do szkodliwych treści) i pomija kwestię szkoleń nauczycieli i młodzieży z tej tematyki

22 MARZEC, 2021

Wysłuchanie publiczne w sprawie KPO z udziałem OPZZ

Rozpoczęło się pięciodniowe wysłuchanie publiczne w sprawie Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Tematem przewodnim pierwszego dnia dyskusji (22 marca br.) była odporność i konkurencyjność gospodarki. W wysłuchaniu wzięli udział przedstawiciele samorządów, partnerów społecznych i organizacji pozarządowych. OPZZ było jedyną centralą związkową, która zaprezentowała w trakcie wysłuchania opinię do KPO. Anna Kieracińska i Norbert Kusiak z OPZZ przedstawili krytyczne stanowisko OPZZ względem KPO. Wskazali, że KPO nie jest, jak na razie, właściwą odpowiedzią na wyzwania gospodarcze przed którymi stoi Polska w kontekście wychodzenia z pandemii COVID-19. Przede wszystkim KPO nie gwarantuje wyższych wynagrodzeń w kontekście rosnącej wydajności pracy oraz podniesienia jakości miejsc pracy. W Krajowym Planie Odbudowy brak jest deklaracji, że rząd podejmie działania na rzecz wydostania się Polski z pułapki średniego dochodu i oparcia przewag konkurencyjnych o wysokiej jakości, innowacyjne produkty i usługi a nie o niskie wynagrodzenia pracowników. W tym kontekście niepokoi, że projekty B+R, związane z rozwojem nowych technologii i produktów mogą liczyć na wsparcie w mocno zawężonym zakresie. Nie ma ponadto pewności, że planowane na ten cel środki okażą się wystarczające. OPZZ zadeklarowało współpracę w celu poprawienia Krajowego Planu Odbudowy, aby służył on wszystkim pracującym.

Pomysłodawcą i patronem wysłuchania jest Podkomitet do spraw Rozwoju Partnerstwa, który funkcjonuje w systemie wdrażania Funduszy Europejskich. Jego członkami są przedstawiciele rządu, samorządu, partnerów społecznych, a także organizacji społeczeństwa obywatelskiego.

Kolejne wysłuchania w sprawie Krajowego Planu Odbudowy odbędą się 23, 24, 29 i 30 marca br. Będą dotyczyć: cyfryzacji, dostępności i jakości służby zdrowia, transformacji energetycznej oraz ekologicznego transportu.

16 MARZEC, 2021

16 marca 2021 r. odbyło się posiedzenie Prezydium OPZZ. Zebrani odnieśli się do aktualnej sytuacji społeczno – gospodarczej w kraju. Do Konfederacji dołączyły kolejne organizacje związkowe. Obrady prowadził przewodniczący OPZZ Andrzej Radzikowski.

Prezydium OPZZ przyjęło stanowisko w sprawie projektu Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności

Prezydium krytycznie oceniło Plan przedłożony do konsultacji społecznych. Nie jest on, jak na razie, właściwą odpowiedzią na wyzwania przed jakimi stoi Polska w kontekście wychodzenia z pandemii COVID-19 i budowania trwałych zabezpieczeń instytucjonalnych na przyszłość. KPO zawiera co prawda w wielu miejscach trafne diagnozy i definiuje ambitne cele rozwojowe, ale nie wskazuje precyzyjnie instrumentów służących ich realizacji, co utrudnia ocenę jego zapisów pod kątem deklarowanej przez rząd spójności zaprojektowanych działań z politykami krajowymi i unijnymi

Prezydium przyjęło stanowisko dotyczące konsultacji Komisji Europejskiej z partnerami społecznymi w sprawie wyzwań związanych z pracą na platformach cyfrowych

Prezydium z zadowoleniem przyjęło inicjatywę pierwszej fazy konsultacji społecznych dotyczących warunków pracy na platformach cyfrowych. Prezydium uznało regulację tej kwestii jako bardzo istotny element ze względu na postępującą cyfryzację, która nie tylko stale rozciąga się na nowe dziedziny, ale również przenika do tzw. tradycyjnej gospodarki. W opinii Prezydium praca platformowa, z jednej strony, przenosi modele biznesowe i stwarza nowe miejsca pracy. Jednak z drugiej strony prowadzi do segmentacji rynku, prekaryzacji zatrudnienia, braku zabezpieczeń socjalnych i wielu innych wyzwań, przed którymi stoi obecnie Europa

Prezydium przyjęło Apel z okazji Światowego Dnia Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy (28 kwietnia)

Prezydium podkreśla, że w czasach pandemii ten dzień nabiera szczególnego znaczenia. Przypomina o pracownikach, którzy oddali życie z powodu złych warunków w pracy, także o tych, którzy zmarli z powodu zarażenia koronawirusem w miejscu pracy. W Polsce epidemia zabrała życie ponad 100 pracownikom medycznym, a niemal 70 tys. pracujących w sektorze zdrowia zostało zarażonych w pracy. Prezydium OPZZ apeluje o promowanie haseł obchodów Światowego Dnia Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy Są nimi: ,,Przewidywanie, przygotowanie i reagowanie na kryzys – POSTAW NA BHP !” oraz ,,Nowe podejście do globalności zarządzania w zdrowie i bezpieczeństwo pracy” 

Do OPZZ dołączyły kolejne organizacje związkowe

Prezydium OPZZ podjęło uchwały o przyjęciu do Konfederacji:

  • Krajowego ZZ Pracowników Medycznych Laboratoriów Diagnostycznych,
  • NSZZ Pracowników „SPOŁEM” PSS,
  • NSZZ Hutchinson Poland Łódź, Zakład nr 1,
  • ZZ Pracowników Urzędu Miasta i Gminy Góra Kalwaria.

Witamy Koleżanki i Kolegów w gronie organizacji członkowskich OPZZ.

Prezydium przyjęło ponadto informację o działaniach OPZZ na rzecz emerytur stażowych podejmowanych w latach 2018-2021 

Stanowisko Prezydium OPZZ z dnia 16 marca 2021 roku w sprawie Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności

Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) to dokument niezbędny dla skorzystania z unijnego Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Recovery and Resilence Facility – RRF). Polska w ciągu najbliższych 5 lat może wykorzystać prawie 60 mld euro. Część to pożyczki, ale niemal połowa, bo 23,9 mld euro będą stanowiły środki bezzwrotne. To potężny transfer środków finansowych, które w zamierzeniu Unii Europejskiej mają pozwolić nie tylko stanąć na nogi gospodarkom i społeczeństwo krajów członkowskich UE po pandemii koronawirusa, ale także stanowić zaporę dla gospodarek i społeczeństw przed kolejnymi wstrząsami. Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności może oznaczać dla Polski cywilizacyjny skok. Musimy zatem zrobić wszystko, aby najbardziej efektywnie wykorzystać te środki.

Prezydium OPZZ krytycznie ocenia przedłożony do konsultacji społecznych Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności. Nie jest on, jak na razie, właściwą odpowiedzią na wyzwania przed jakimi stoi Polska w kontekście wychodzenia z pandemii COVID-19 i budowania trwałych zabezpieczeń instytucjonalnych na przyszłość. KPO zawiera co prawda w wielu miejscach trafne diagnozy i definiuje ambitne cele rozwojowe, ale nie wskazuje precyzyjnie instrumentów służących ich realizacji, co utrudnia ocenę jego zapisów pod kątem deklarowanej przez rząd spójności zaprojektowanych działań z politykami krajowymi i unijnymi. Analiza dokumentu nie przynosi ponadto odpowiedzi na pytanie, czy cele KPO korespondują z założeniami nieupublicznionych dotąd dokumentów tj. Polityką Przemysłową Polski i Nowym Ładem. Wciąż zbyt mało wiadomo na ich temat, dlatego należy wyrazić zaniepokojenie, czy dokumenty te będą względem siebie komplementarne. 

Autorzy Planu w wielu miejscach deklarują silny związek z kluczową rządową strategią, czyli „Strategią na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.)” – SOR. Trzeba jednak pamiętać, że zdefiniowane w strategii najważniejsze wyzwania rozwojowe dla Polski nie zostały zrealizowane. Nie udało się osiągnąć ważnych celów SOR, którymi są wzrost PKB per capita z 69% do 78% średniej unijnej oraz zwiększenie udziału inwestycji w PKB z 20% do 25% PKB. Wciąż nie został także zrealizowany inny, istotny cel SOR, związany z innowacyjnością gospodarki, który dotyczy wydostania się Polski z pułapki średniego dochodu i oparcia przewag konkurencyjnych o wysokiej jakości, innowacyjne produkty i usługi a nie niskie wynagrodzenia pracowników. Ma to zasadnicze znaczenie dla oceny założeń KPO, ponieważ w żadnym punkcie tego dokumentu rząd nie odniósł się do kwestii wynagrodzeń w Polsce i konieczności ich stałego wzrostu. Nie wiadomo zatem, czy wobec niepowodzenia realizacji projektu jakim jest SOR, rząd nadal uznaje ten cel za kluczowy, także dla sukcesu wdrażania KPO. Samo zapewnienie o potrzebie dalszej realizacji fundamentalnych celów SOR to zbyt mało, aby przyjąć takie założenie. W naszej ocenie nie uda się odbudować utraconego w wyniku pandemii potencjału rozwojowego gospodarki, zwiększyć konkurencyjności przedsiębiorstw oraz podnieść poziomu życia społeczeństwa w dłuższym horyzoncie czasowym bez rozwiązania w Polsce problemu niskich płac. Dlatego oczekujemy od rządu zadeklarowania w KPO, że adresatem proponowanych w KPO działań będą, obok przedsiębiorców, pracownicy a priorytetowym celem polityki społeczno-gospodarczej państwa stanie się wyjście z pułapki średniego dochodu i zapewnienie pracującym wyższych wynagrodzeń. 

SOR, co wielokrotnie wskazywaliśmy, dość trafnie definiuje pułapki rozwojowe, w obliczu jakich stoi Polska i jakie mają znaczenie w kontekście przyszłości jej ładu społeczno-gospodarczego. SOR wskazuje na pięć pułapek rozwojowych: pułapka średniego dochodu, pułapka braku równowagi, pułapka przeciętnego produktu, pułapka demograficzna i pułapka słabości instytucjonalnej. Najbardziej istotną jest ta pierwsza, czyli pułapka średniego dochodu wskazująca, że polska gospodarka wyczerpała obecnie swoje główne źródło konkurencyjności, czyli niskie płace. SOR wskazuje, że Polsce potrzebne są nowe dźwignie rozwojowe, a tymi są innowacje. Innowacji nie da się jednak stworzyć i wdrożyć bez odejścia od polityki niskich płac. Jeśli diagnozy dotyczące problemów polskiego ładu społeczno-gospodarczego są dobrze sformułowane w SOR, to należy w tym miejscu powtórzyć – wyrażane wielokrotnie – stanowisko OPZZ w zakresie proponowanych rozwiązań służących odchodzeniu od konkurowania niskimi płacami i niewielką rolą związków zawodowych w tym procesie. Te są przez OPZZ oceniane negatywnie. Niestety, ale Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności powiela te same błędy. Powtarza trafne diagnozy wyzwań, nie zawierając jednak, po raz kolejny, adekwatnych rozwiązań dla ich sprostania. W tym zakresie KPO jest zbyt ogólny, deklaratywny i w wielu miejscach zawiera zadania już uprzednio zaplanowane ze środków publicznych. Nie są one zatem innowacyjne w kontekście pandemii COVID-19.

Autorzy KPO przywołują pojęcie „wysokiej jakości miejsc pracy”. Zdaniem Prezydium OPZZ jest to właściwy zabieg. Trudno sobie wyobrazić, że Polska będzie w najbliższych latach dokonywała przyspieszenia modernizacyjnego ze śmieciowym zatrudnieniem, niepewnością na rynku pracy i niskimi płacami. Niestety, ale rządowi eksperci „wysoką jakość miejsc pracy” budować chcą poprzez „doposażanie pracowników umożliwiające pracę zdalną” (bez głębszej refleksji nad dalekosiężnymi konsekwencjami pracy zdalnej) oraz…. „dalsze doskonalenie elastycznych form zatrudnienia”. Jest to sprzeczne nie tylko z SOR, ale także zasadami Europejskiego filaru praw socjalnych. Zalecenie Rady UE w ramach Semestru Europejskiego mówi o „Łagodzeniu wpływu kryzysu na zatrudnienie, w szczególności przez udoskonalanie elastycznych form organizacji pracy i pracy w obniżonym wymiarze czasu”. Komisja mówi też o likwidacji utrzymujących się przeszkód dla bardziej trwałych form zatrudnienia. Zatem Komisji nie chodzi o elastyczne formy zatrudnienia, jak zdaje się postulować KPO, ale elastyczne formy organizacji pracy. Wyzwaniami rynku pracy, o którym jednak nie mówi KPO, jest niestabilność i niepewność zatrudnienia na rynku pracy poprzez nadużywanie umów cywilnoprawnych oraz samozatrudnienia, nieprzestrzeganie praw pracowniczych, brak sprawnych instytucji kontrolnych, brak sprawnego postępowania sądowego oraz niskie płace. Prezydium OPZZ przypomina, że „wysokiej jakości miejsca pracy” to praca pewna, bezpieczna i dobrze opłacana.

Prezydium OPZZ oczekuje efektywnych działań na rzecz zapewnienia w kraju wysokiej jakości edukacji. Niestety, Krajowy Plan Odbudowy zawiera mało ambitne cele w tym obszarze, czego przykładem jest określona w dokumencie skala zwiększenia narzędzi cyfrowych dostępnych dla nauczycieli i uczniów czy wąski zakres podmiotów uprawnionych do sfinansowania doposażenia pracowników na potrzeby edukacji zdalnej. W Planie zawarto działania zasadne, ale już realizowane, choćby w obszarze szkolnictwa zawodowego i doskonalenie kompetencji cyfrowych nauczycieli. Uważamy, że działania związane z doradztwem zawodowym powinny odbywać się w szkołach a środki w ramach Planu należy przeznaczyć na doskonalenie tego procesu.

W ocenie Prezydium OPZZ, wyzwania w obszarze transformacji klimatycznej wymagają, aby projekty finansowane w ramach Krajowego Planu Odbudowy przyczyniały się do tworzenia miejsc pracy, zwłaszcza w sektorach i regionach najsilniej związanych wydobyciem i produkcją energii. Na tych obszarach wystąpiły negatywne skutki pandemii COVID-19, ale też będą one miejscem najistotniejszych przeobrażeń wynikających z unijnych zobowiązań klimatycznych. Proces transformacji w sektorze energetyczno-wydobywczym powinien być łagodzony poprzez wykorzystanie czystych technologii węglowych, które poprawią efektywność energetyczną i pozwolą utrzymać stabilne miejsca pracy. Ponadto, Krajowy Plan Odbudowy powinien przewidywać możliwość wsparcia gmin w inwestycjach w niskoemisyjne paliwo węglowe jako paliwo przejściowe w procesie transformacji klimatycznej.  Wsparcia wymagają także miejsca pracy w ciepłownictwie z uwagi na zaplanowaną zamianę paliwa węglowego na gazowe. Stąd, Krajowy Plan Odbudowy powinien przewidywać działania rozwijające sieci ciepłownicze.

Krajowy Plan Odbudowy musi być ściśle powiązany z Semestrem europejskim, a w szczególności z corocznymi zaleceniami Rady UE dla poszczególnych krajów członkowskich. Jednym z zaleceń Rady dla Polski było zapewnienie zaangażowania partnerów społecznych w proces kształtowania polityki. Zdaniem Prezydium OPZZ to bardzo ważne zalecenie. Dialog społeczny od wielu lat jest marginalizowany, a partnerzy społeczni, w szczególności związki zawodowe, traktowani jak zło konieczne. Niestety, ale Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności zaledwie zdawkowo odnosi się do tego wątku, sugerując jednocześnie czytelnikowi, że obecna sytuacja w tym zakresie nie wymaga interwencji. Wzmacnianie potencjału partnerów społecznych to istotny postulat sam w sobie, ale w opinii Prezydium OPZZ w KPO powinny zostać przedstawione działania na rzecz przestrzegania prawa dotyczącego konsultacji i obowiązku konstytucyjnego w ramach prowadzenia dialogu społecznego. Powinniśmy także oczekiwać uwzględnienia roli związków zawodowych w realizacji KPO oraz monitorowaniu postępów wykonania celów KPO. Niezależnie od tego, autorzy Planu zdają się nie rozumieć lub nie wiedzieć kim są partnerzy społeczni. Sam fakt, że pojęcie to jest wpisane do Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej wydaje nie mieć dla nich żadnego znaczenia. W opinii Prezydium OPZZ, przy okazji konstruowania treści KPO można było pomyśleć o wzmacnianiu ich potencjału. Prezydium OPZZ przypomina, że związki zawodowe to kluczowy element demokracji i nowoczesnego społeczeństwa obywatelskiego. Cywilizacyjny skok powinien odbywać się także w sferze społecznej.

Treść Krajowego Programu Odbudowy i Zwiększania Odporności to stracona szansa na strukturalną zmianę jakości życia obywateli i poprawy warunków zatrudnienia i wynagrodzenia na rynku pracy w kontekście pandemii COVID-19. Prezydium OPZZ wzywa rząd do gruntownego przeformułowania KPO i dostosowania go do faktycznych wyzwań rozwojowych, trafnie zdefiniowanych w istniejących i obowiązujących strategiach. Zdaniem Prezydium OPZZ, właściwym kierunkiem dla Krajowego Programu Odbudowy i Zwiększania Odporności powinno być zidentyfikowanie wyzwań uwidocznionych w okresie pandemii oraz odpowiednia reakcja na nie, w celu naprawy bezpośrednich szkód gospodarczych i społecznych spowodowanych pandemią i właściwego przygotowania (nabrania odporności) na przeszłość, tak jak na to wskazuje Komisja Europejska w założeniach Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności. W opinii Prezydium OPZZ przykładami takich wyzwań są: wydostanie się z pułapki średniego dochodu, niedoinwestowana ochrona zdrowia, w tym niskie płace osób tam zatrudnionych, niska jakość zatrudnienia i jego niestabilność – brak dostatecznej ochrony praw pracowniczych, brak zabezpieczenia socjalnego pracujących na umowach cywilnoprawnych, niedostatecznie zdigitalizowane usługi publiczne i opłacani pracownicy usług publicznych, nierówności płac i słaby dostęp do opieki nad dziećmi oraz opieki długoterminowej, co nie służy rynkowi pracy, a także wykluczenie cyfrowe i wykluczenie energetyczne.

Prezydium Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych

15 MARZEC, 2021

Sprawozdanie poniżej,

Krytyczna ocena OPZZ Krajowego Planu Odbudowy

28 LUTY, 2021

Cele szczegółowe KPO

Jakościowy, innowacyjny rozwój gospodarki prowadzący do zwiększenia jej produktywności, uwzględniający transformację cyfrową kraju i społeczeństwa;

Zielona transformacja gospodarki oraz rozwój zielonej, inteligentnej mobilności;

Wzrost kapitału społecznego i jakości życia, w szczególności poprzez zapewnienie poprawy stanu zdrowia obywateli oraz wyższej jakości edukacji i kompetencji dostosowanych do potrzeb nowoczesnej gospodarki.

Horyzontalnym celem KPO jest wzmacnianie spójności społecznej i terytorialnej kraju.

Oczekiwanymi rezultatami podejmowanych interwencji na rzecz tych trzech celów szczegółowych będzie m.in.:

  • Wzrost udziału krajowych wydatków brutto na badania i rozwój w PKB;
  • Wzrost odsetka gospodarstw domowych korzystających z dostępu do Internetu o przepustowości przynajmniej 100 Mb/s;
  • Wzrost udziału energii ze źródeł odnawialnych w końcowym zużyciu energii brutto;
  • Zmniejszenie narażenia na zanieczyszczenie powietrza przez cząstki stałe (PM2,5);
  • Zahamowanie trendu spadkowego udziału autobusów i pociągów w transporcie pasażerskim ogółem;
  • Wzrost odsetka osób deklarujących dobry lub bardzo dobry stan zdrowia;
  • Wzrost odsetka osób dorosłych w wieku 25-64 lata uczestniczących w kształceniu i szkoleniu.

Szczególne znaczenie i rolę w realizacji celów Planu pełnić będą pakiety reform i inwestycji w priorytetowych dziedzinach rozwoju kraju koncentrujących się na sześciu filarach RRF. Należy przy tym pamiętać, że działania KPO będą koordynowane z działaniami podejmowanymi w ramach polityk i instrumentów krajowych oraz innych polityk i instrumentów UE takich jak Polityka Spójności, Wspólna Polityka Rolna, Fundusz Sprawiedliwej Transformacji. itp.

Do osiągnięcia celów KPO przyczyni się realizacja pięciu komponentów oraz działań (tj. reform i inwestycji) w ramach KPO. Układ celów stanowi klucz do zaproponowanej architektury KPO. Realizacja KPO została skoncentrowana wokół następujących, pięciu komponentów, stanowiących obszary koncentracji reform i inwestycji:

  • Odporność i konkurencyjność gospodarki,
  • Zielona energia i zmniejszenie energochłonności,
  • Transformacja cyfrowa,
  • Efektywność, dostępność i jakość systemu ochrony Zdrowia
  • Zielona, inteligentna mobilność.

W każdym komponencie KPO znajdują się interwencje na rzecz spójności terytorialnej – w zależności od zidentyfikowanych problemów – adresowane do obszarów wiejskich, miast, czy też obszarów szczególnie doświadczonych skutkami pandemii, gdzie występuje kumulacja problemów społeczno-gospodarczych.

Kształtowanie kapitału społecznego wymaga doskonalenia jakości stosunków międzyludzkich, umiejętności współpracy, norm, klimatu organizacyjnego i zaufania. Podstawą do budowy kapitału jest struktura organizacyjna z jasno wskazanymi zadaniami, uprawnieniami i odpowiedzialnością. Robert Putnam rozwija koncepcję J. Colemana, mając jednocześnie na uwadze myśl Alexisa de Tocquevillea i łącząc teorię racjonalnego wyboru z teorią kultury. Według Putnama, na kapitał społeczny składają się trzy główne elementy: zaufanie (ułatwiające międzyludzką współpracę i wspomagające koordynację działań), normy wzajemności („dawać i brać”, rozwiązywanie dylematów) a także sieci obywatelskiego zaangażowania (rodzące społeczne zaufanie i wspomnianą normę wzajemności). Głównym pytaniem stawianym przez autora jest dylemat, czy kapitał społeczny może prowadzić do rozwiązywania problemów życia społecznego, i ewentualnie w jaki sposób.

Bank Światowy bada kapitał społeczny za pomocą pomiaru członkostwa w lokalnych stowarzyszeniach i sieciach (w tym zagęszczenie członkostwa oraz zakres połączeń z innymi grupami). Dodatkowo brane jest pod uwagę zaufanie (do nieznajomych, do instytucji rządowych itd.), komunikacja społeczna (współpraca, konflikty i rozwiązywanie konfliktów) oraz działalność grupowa (rozmiar 10 Inne badania Putnama dotyczyły Włoch oraz Wielkiej Brytanii. 11 Szara strefa może świadczyć również o istnieniu kapitału społecznego. W warunkach słabego państwa szara sfera wypełnia lukę instytucjonalną. Obliczanie kapitału społecznego za pomocą tego wskaźnika nie w każdym przypadku jest odpowiednie. Fukuyama zapewne odnosił się do specyfiki społeczeństwa USA, które badał. 04A.Sierocinska.indd 77 27.5.2011 12:05:01 78 Katarzyna Sierocińska działalności i chęć uczestnictwa.

Ponieważ ciągle strona rządowa pisze o wzroście kapitału społecznego jako jednego z celów programu, który należy osiągnąć  to mam pytanie czy wie o czym pisze, jest bogata literatura w tej materii jest definicja i są przytoczone metody pomiaru określonych wskaźników. Jeżeli mamy poważnie podejść do przedstawionego opracowania to dlaczego nie ma wskaźników i ustalonych metod pomiaru wzrostu kapitału społecznego  i do jakiej wartości ma wzrosnąć?

Proponujemy dodać dwa wskaźniki ilość aktywnych organizacji pozarządowych na 1000 mieszkańców ( wzrost o 50% przez 4 lata.)

Oraz wzrost ilości organizacji związkowych w firmach przez zapewnienie określonej  pomocy, zmiany w prawie i inne podejście do organizacji związkowych na wszystkich szczeblach. ( wzrost o 50% ilościowo i jednostkowo)

18 LUTY, 2021

Konsultacje Krajowego Planu Odbudowy

W ramach konsultacji Krajowego Planu Odbudowy odbędą się trzy debaty dotyczące obszarów wsparcia.

Harmonogram spotkań z linkami do zapisów na poszczególne debaty:

Zapraszamy do rejestracji oddzielnie na każde spotkanie.

21 STYCZEŃ, 2021

Sprawozdanie KPO.

20210121_sprawozdanie_PL

Dalsze prace nad KPO

20 PAŹDZIERNIK, 2020

W dniu 20.10.2020 odbyło się posiedzenie Kierownictwa OPZZ. 

W załączeniu informacja zbiorcza. 

11 WRZESIEŃ, 2020

OPZZ przedstawia europosłom postulaty dotyczące przyszłego budżetu i planu odbudowy

W związku z toczącą się w Europarlamencie dyskusją nad przyszłym budżetem UE oraz planem odbudowy, jak również w nawiązaniu do stanowiska prezydium OPZZ w tej kwestii,w dniu 10 września br. odbyło się spotkanie kierownictwa OPZZ oraz przedstawicieli branż z polskimi Europarlamentarzystami z grupy Socjalistów i Demokratów.Polski Europosłów reprezentowali: Marek Belka, Leszek Miller, Bogusław Liberadzki, Marek Bolt oraz Łukasz Kohut.
Ze strony OPZZ w spotkaniu uczestniczyli, m.in. członkowie kierownictwa na czele z Andrzejem Radzikowskim, przewodniczący branż, wśród nich Darek Potyrała (branża OPZZ Górnictwo i Energetyka), Mirosław Grzybek (branża OPZZ Przemysł), Leszek Miętek (branża OPZZ Transport), Sławomir Redmer (branża OPZZ Handel, Usługi, Kultura i Sztuka).
Parlament odgrywać będzie obecnie kluczową rolę w decydowaniu o ostatecznym kształcie budżetu- bez zgody parlamentu budżet nie będzie zaakceptowany- dlatego głos naszych europarlamentarzystów ich przyszłe działania będą kluczowe w ustaleniu środków przyznanych dla naszego kraju.
Parlamentarzyści, zgodzili się z postulatami przedstawionymi przez OPZZ.
Uczestnicy zgodnie stwierdzili, że największymi wyzwaniami będą kwestie dotyczące praworządności oraz polityki klimatycznej.O ile ochrona praworządności jest kluczowa należy przede wszystkim skoncentrować się na ochronie interesów polskich obywateli przed negatywnymi konsekwencjami jej naruszenia. Kluczowa jest również polityka klimatyczna Unii Europejskiej. Jej zbyt ambitne cele ograniczenia emisji gazów cieplarnianych mogą skutkować dramatycznymi konsekwencjami dla polskiego przemysłu wydobywczego i energetycznego. A co się z tym wiąże bezrobociem wśród pracowników tych sektorów.
Podkreślono również potrzebę dalszych spotkań w celu lepszej koordynacji działań na arenie europejskiej w tym pomiędzy parlamentem Europejskim i OPZZ-em. 

Krajowy Plan Odbudowy