Po raz trzeci nie udało się znaleźć nabywcy dla będącej w upadłości fabryki Autosan z Sanoka. W przetargu nie wpłynęła żadna oferta – poinformował syndyk masy upadłościowej sanockiej firmy Ludwik Noworolski.
W ogłoszonym jeszcze w grudniu ub. r. przetargu cena wywoławcza Autosanu wynosiła 48 mln zł. Jak powiedział L. Noworolski, zainteresowani przedsiębiorcy twierdzili, że jest to „przeszacowana kwota”.
– Między innymi dlatego w kolejnym przetargu cena wywoławcza wynosić będzie 40 mln zł. Zdaniem sędziego, który nadzoruje upadłość Autosanu, konieczne jest przyśpieszenie procesu znalezienia nowego inwestora dla zakładu – dodał syndyk.
Autosan jest w upadłości likwidacyjnej od początku października 2013 r. Wniosek o upadłość zgłosił ówczesny zarząd spółki. Kilka dni później Grupa Sobiesław Zasada, do której należała spółka, poinformowała o sprzedaniu za symboliczną kwotę pakietu akcji Autosanu prywatnej osobie.
Obecnie Autosanem zarządza syndyk, który ponownie zatrudnił ponad 360 osób z prawie 500-osobowej załogi. Zakład wciąż produkuje m.in. autobusy i realizuje kontrakty zawarte przed upadłością i zdobywa nowe.
Autosan jest jedną z najstarszych fabryk w Polsce – jej początki sięgają 1832 r. Od 2001 r. oprócz produkcji autobusów, firma projektowała i produkowała elementy pojazdów szynowych, zwłaszcza nadwozia szynobusów i tramwajów; współpracowała m.in. z firmami PESA Bydgoszcz, NEWAG z Nowego Sącza oraz z Poznańskimi Zakładami Naprawczymi Taboru Kolejowego.
W szczytowym okresie pod koniec lat 70. produkcja autobusów przekraczała 4000 szt. rocznie (4220 szt. w 1978). Produkowano również blisko 2 tys. rocznie samochodów-furgonów i blisko 40 tysięcy przyczep rocznie. Zatrudnienie sięgało około 7 tys. osób. W 1990 zatrudnienie wyniosło 4912 pracowników.
Po ukończeniu w 1955 studiów artystycznych Zdzisław Beksiński, potomek założyciela fabryki, przez kilka lat pracował w studiu projektowym fabryki jako stylista, choć wówczas określano ten etat jako „plastyk”. Brał udział w projektowaniu kilku nowatorskich prototypów autobusów (zajmował się projektowaniem nadwozi i sposobem lakierowania).
Organizacja związkowa ZZIT w Autosanie była w przeszłości jedną z najliczniejszych w Okręgu Południowo-Wschodnim ZZIT.
Autosan A1212C Eurolider na Transexpo 2009
Autosan A8V „Wetlina City” na targach Transexpo 2008 w Kielcach
Autosan A1112T Ramzes na Transexpo 2007 w Kielcach
San H01B produkowany od 1958 roku.
San H01B (rocznik 1959) i Autosan H9-15 (rocznik 1977) wystawiony przed siedzibą AUTOSAN S.A. w 2013 r.