Autosan po raz trzeci nie znalazł nabywcy

Po raz trzeci nie udało się znaleźć nabywcy dla będącej w upadłości fabryki Autosan z Sanoka. W przetargu nie wpłynęła żadna oferta – poinformował syndyk masy upadłościowej sanockiej firmy Ludwik Noworolski.

W ogłoszonym jeszcze w grudniu ub. r. przetargu cena wywoławcza Autosanu wynosiła 48 mln zł. Jak powiedział L. Noworolski, zainteresowani przedsiębiorcy twierdzili, że jest to „przeszacowana kwota”.

– Między innymi dlatego w kolejnym przetargu cena wywoławcza wynosić będzie 40 mln zł. Zdaniem sędziego, który nadzoruje upadłość Autosanu, konieczne jest przyśpieszenie procesu znalezienia nowego inwestora dla zakładu – dodał syndyk.

Autosan jest w upadłości likwidacyjnej od początku października 2013 r. Wniosek o upadłość zgłosił ówczesny zarząd spółki. Kilka dni później Grupa Sobiesław Zasada, do której należała spółka, poinformowała o sprzedaniu za symboliczną kwotę pakietu akcji Autosanu prywatnej osobie.

Obecnie Autosanem zarządza syndyk, który ponownie zatrudnił ponad 360 osób z prawie 500-osobowej załogi. Zakład wciąż produkuje m.in. autobusy i realizuje kontrakty zawarte przed upadłością i zdobywa nowe.

Autosan jest jedną z najstarszych fabryk w Polsce – jej początki sięgają 1832 r. Od 2001 r. oprócz produkcji autobusów, firma projektowała i produkowała elementy pojazdów szynowych, zwłaszcza nadwozia szynobusów i tramwajów; współpracowała m.in. z firmami PESA Bydgoszcz, NEWAG z Nowego Sącza oraz z Poznańskimi Zakładami Naprawczymi Taboru Kolejowego.

W szczytowym okresie pod koniec lat 70. produkcja autobusów przekraczała 4000 szt. rocznie (4220 szt. w 1978). Produkowano również blisko 2 tys. rocznie samochodów-furgonów i blisko 40 tysięcy przyczep rocznie. Zatrudnienie sięgało około 7 tys. osób. W 1990 zatrudnienie wyniosło 4912 pracowników.

Po ukończeniu w 1955 studiów artystycznych Zdzisław Beksiński, potomek założyciela fabryki, przez kilka lat pracował w studiu projektowym fabryki jako stylista, choć wówczas określano ten etat jako „plastyk”. Brał udział w projektowaniu kilku nowatorskich prototypów autobusów (zajmował się projektowaniem nadwozi i sposobem lakierowania).

Organizacja związkowa ZZIT w Autosanie była w przeszłości jedną z najliczniejszych w Okręgu Południowo-Wschodnim ZZIT.

Autosan_A0909L_Tramp_IIAutosan A0909L Tramp II

Autosan_A1212C_Eurolider_-_Transexpo_2009Autosan A1212C Eurolider na Transexpo 2009

Autosan_Lider_MidiAutosan Lider Midi

Autosan_Wetlina_City_sideAutosan A8V „Wetlina City” na targach Transexpo 2008 w Kielcach

Jelcz_Maestro_CNG_and_Autosan_Ramzes_in_KielceAutosan A1112T Ramzes na Transexpo 2007 w Kielcach

San_h01bSan H01B produkowany od 1958 roku.

San_H01B_and_Autosan_H9-15_summer_2013_2San H01B (rocznik 1959) i Autosan H9-15 (rocznik 1977) wystawiony przed siedzibą AUTOSAN S.A. w 2013 r.