RDS – Rada Dialogu Społecznego

21 LISTOPAD, 2022

Pismo do Premiera

Pismo do Premiera RP ws. wykluczenia partnerów Dialogu Społecznego z dyskusji nad kwestiami dotyczącymi polityki społeczno – gospodarczej_

24 PAŹDZIERNIK, 2022

Szanowne Koleżanki, Drodzy Koledzy

W związku z zakończeniem rocznej kadencji na stanowisku Przewodniczącego Rady Dialogu Społecznego w załączeniu przesyłam Sprawozdanie z działalności Rady Dialogu Społecznego za okres kadencji.

Ze związkowym pozdrowieniem

Andrzej Radzikowski

Przewodniczący OPZZ

Informacja o działalności Rady Dialogu Społecznego za okres Przewodnictwa Pana Andrzeja Radzikowskiego Przewodniczącego OPZZ

03 PAŹDZIERNIK, 2022

Serdecznie witam!

Dziękuję za zgłoszone  uwagi  i propozycje spotkania po wakacjach w istotnych dla kraju tematach. Jest trochę czasu proszę o aktywność i dalsze propozycje tematyki proponowanego spotkania.

Jest wiele tematów do omówienia, brak opracowanej polityki przemysłowej państwa, brak realizacji obietnicy strony rządowej debat w zespołach branżowych trójstronnych ustalających ich  kluczowe potrzeby, sytuacja w firmach po Covidzie i w trakcie tragedii w Ukrainie. Sytuacja na rynku pracy jest dość skomplikowana i niejednoznaczna. W życie wchodzą programy Unijne – KPO , Umowa partnerska na lata 2022-2027 i związane z tym programy dotyczące gospodarki ( FERS), nasz udział w projektach przygotowanych dla partnerów społecznych.

W załączeniu przesyłam materiały:

stanowiące podstawę do opracowania ustawy budżetowej na rok 2023:

  1. założenia projektu budżetu państwa na rok 2023;
  2. propozycję średniorocznego wskaźnika wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej na rok 2023 oraz informację o prognozowanych wielkościach makroekonomicznych stanowiących podstawę do opracowania projektu ustawy budżetowej na rok 2023.rządową propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2023 r. wraz z załącznikami,

Proszę o uwagi i częstszy kontakt.

Zygmunt Mierzejewski.

PISMO DO RDS WS. MW 2023

Materiały dla RDS przyjęte przez RM w dniu 14.06.22 Założenia i wskaźnik wynagrodzeń na 2023 r. SYTUACJA_GOSPODARSTW_DOMOWYCH_W_2021_R._W_SWIETLE_WYNIKOW_BADANIA_BUDZETOW__GOSPODARSTW_DOMOWYCH SYTUACJA_SPOLECZNO-GOSPODARCZA_KRAJU_W_2021_1 SYTUACJA_SPOLECZNO-GOSPODARCZA_KRAJU_W_2021_2

PRZECIĘTNE MIESIĘCZNE WYDATKI NA 1 OSOBĘ W GOSPODARSTWACH DOMOWYCH PRACOWNIKÓW W I GRUPIE KWINTYLOWEJ W 2021R PRZECIĘTNE MIESIĘCZNE WYNAGRODZENIE NOMINALNE BRUTTO W GOSPODARCE NARODOWEJ W 2021 R.

zal.1zal. 1a, zal. 2

26 LISTOPAD, 2021

Z upoważnienia Przewodniczącego OPZZ Andrzeja Radzikowskiego, poniżej pismo ws. przedstawicieli OPZZ w Trójstronnym Zespole ds. Branży Chemicznej.

OPZZ- zesp. trójstronny ds. branży chemicznej

03 LISTOPAD, 2021

Koleżanki i koledzy,

w imieniu Przewodniczącego Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Andrzeja Radzikowskiego zwracam się z prośbą o wypełnienie załączonej ankiety.

OPZZ przejęło przewodnictwo w RDS. To dla nas bardzo ważny moment. Chcielibyśmy wykorzystać tę szanse i wywalczyć jak najwięcej dobrych praw dla polskich pracowników, a jednocześnie wzmocnić pozycję związków zawodowych. Nie uda się nam to bez Was! Bardzo zależy nam na Waszej opinii na temat tego, co Wam przeszkadza i co można lepiej zorganizować w polskim świecie pracy. Dlatego prosimy, żebyście wypełnili ankietę, którą Wam przesyłamy. Nie zajmie Wam to dużo czasu, a może wiele zmienić w polskim prawodawstwie.

Pamiętajcie, że razem możemy więcej!

CO WY CHCIELIBYŚCIE ZMIENIĆ W POLSKIM ŚWIECIE PRACY?

CZEKAMY NA WASZ GŁOS NA PROFILU FB OPZZ I STRONIE OPZZ.ORG.PL

ZAPRASZAMY DO WYPEŁNIENIA KRÓTKIEJ ANKIETY

 Czym jest RDS?

RDS to forum dialogu społecznego przedstawicieli pracowników, pracodawców i rządu powołane na mocy ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego.

Jakie są kompetencje Rady?

RDS ma istotny wpływ na tworzenie i stosowanie prawa w Polsce. Trzy jej najważniejsze kompetencje to opiniowanie projektów aktów prawnych Rady Ministrów, prawo do przygotowania wspólnych projektów założeń i projektów aktów prawnych oraz uprawnienie do wystąpienia do Sądu Najwyższego z wnioskiem o rozstrzygnięcie zagadnienia prawnego. Zgodnie z tą regulacją, Rada Ministrów przekazuje partnerom społecznym projekty założeń projektów ustaw i projekty aktów prawnych rządu i poszczególnych jego członków.

Niezwykle istotnym uprawnieniem jest prawo strony pracowników i prawodawców do przygotowywania wspólnych projektów założeń i projektów aktów prawnych.

Serdecznie zapraszamy do wypełnienia ankiety.

22 PAŹDZIERNIK, 2021

Przemysł motoryzacyjny oczekuje na pomoc

Zespół ds. polityki gospodarczej i rynku pracy RDS zajął się m.in. projektem stanowiska w sprawie uruchomienia przez rząd programu pomocy dla przemysłu motoryzacyjnego. Dokonano w nim poprawek zgodnych z uwagami OPZZ. Dyskutowano także o projekcie ustawy dotyczącym gospodarki opakowaniami i odpadami oraz o zmianie ustawy o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Zygmunt Mierzejewski, przewodniczący Komisji Gospodarki i Systemu Ekonomicznego OPZZ

19 października 2021 r. odbyło się posiedzenie Zespołu ds. polityki gospodarczej i rynku pracy Rady Dialogu Społecznego. Spotkanie prowadził Leszek Miętek z OPZZ. Uczestniczyli członkowie: Dariusz Potyrała i Mirosław Grzybek oraz eksperci Norbert Kusiak i Zygmunt Mierzejewski.

W pierwszym punkcie porządku obrad Ministerstwo Klimatu i Środowiska miało przedstawić stanowisko do uchwały nr 100 strony pracowników i strony pracodawców Rady Dialogu Społecznego z dnia 21 września 2021 r. w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy
o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz niektórych innych ustaw. Jednak pomimo ustaleń i zobowiązania strony rządowej, wiceminister Jacek Ozdoba usiłował zmarginalizować rolę Zespołu w procesie uzgodnieniowym oraz wyparł się wcześniejszych ustaleń. Tylko stanowcza postawa przewodniczącego Zespołu, poparta przez pozostałych członków, doprowadziła po blisko dwugodzinnej dyskusji do zobowiązania się ministerstwa do udzielenia pisemnej odpowiedzi na uchwałę nr 100 i zorganizowania spotkania konsultacyjnego przed zakończeniem prac legislacyjnym na etapie rządowym.

W kolejnym punkcie omówiono projekt stanowiska strony pracowników i strony pracodawców Zespołu ds. polityki gospodarczej i rynku pracy RDS w sprawie uruchomienia przez Rząd RP Programu pomocy i ochrony miejsc pracy i wynagrodzeń dla przedsiębiorców
i pracowników przemysłu motoryzacyjnego w Polsce, na zasadach wprowadzonych ustawą antycovidową z 31 marca 2020 r. z późniejszymi zmianami. Dokonano poprawek zgodnych z uwagami OPZZ i przyjęto stanowisko (załącznik nr 1).

Na zakończenie prac odbyła się dyskusja i przyjęto stanowisko strony pracowników i strony pracodawców Zespołu ds. polityki gospodarczej
i rynku pracy w sprawie wniosku o zmianę ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (załącznik nr 2).

Oba stanowiska zostały przekazane Prezydium RDS z wnioskiem o pilne procedowanie w przedmiotowych sprawach podczas posiedzenia Rady Dialogu Społecznego, które odbędzie się 20 października 2021 r. 

18 PAŹDZIERNIK, 2021

W załączeniu informacja z posiedzenia Zespołu funduszy europejskich RDS.

15 października 2021

Załącznik nr 1 UW.

23 WRZESIEŃ, 2021

Spełnione postulaty OPZZ

Na posiedzeniu Zespołu problemowego ds. ubezpieczeń społecznych Rady Dialogu Społecznego 23 września 2021 r. dyskutowano nt. projektu ustawy o zmianie ustawy o emeryturach pomostowych oraz niektórych innych ustaw wraz z uzasadnieniem. 

Podkreślenia wymaga fakt, że w ponad 12-letnim okresie obowiązywania ustawy o emeryturach pomostowych (ustawa weszła w życie w dniu 1 stycznia 2009 r.) dokonywane dotychczas w niej nieliczne zmiany miały jedynie charakter dostosowawczy i były związane z wejściem w życie nowych przepisów z zakresu ubezpieczeń społecznych (w tym w szczególności modyfikujących warunki nabywania prawa do emerytury). Nie dokonywano w tej ustawie więc żadnych zmian, które by modyfikowały jej regulacje o podstawowym znaczeniu. Pierwszy istotny problem, jaki pojawił się w stosowaniu tej ustawy był związany z realizacją w praktyce warunku ustawowego nabycia prawa do emerytury pomostowej określonego w art. 4 pkt 7 ustawy o emeryturach pomostowych, tj. niepozostawania przez ubezpieczonego w stosunku pracy. OPZZ wielokrotnie postulowało, aby ten warunek usunąć z ustawy, bowiem często się zdarzało, że według pracownika przepracował on wymaganą ilość lat w warunkach szczególnych czy o szczególnych charakterze, zwolnił się z pracy zgodnie z art. 4 pkt.7 ustawy, złożył dokumenty do ZUS, a tam okazywało się, że danemu pracownikowi brakuje miesiąca czy dwóch miesięcy do uzyskania uprawnień. W tej sytuacji pracownik pozostawał na przysłowiowym lodzie, ponieważ utracił praktycznie możliwość „dorobienia” tego brakującego okresu do uprawnienia emerytalnego.

Ponieważ wcześniejsze praktyki ZUS się nie sprawdziły, tj. zalecenie, aby pracownicy ZUS analizowali całość dokumentacji zgromadzonej w aktach rentowych w celu sprawdzenia, czy poza warunkiem rozwiązania stosunku (stosunków) pracy, spełnione zostały pozostałe warunki (w tym również stażowe), wymagane do przyznania ww. świadczenia, rząd pod wpływem partnerów społecznych zdecydował się na zaproponowanie uchylenia przesłanki nabycia prawa do emerytury pomostowej, o której mowa w art. 4 pkt 7 ustawy o emeryturach pomostowych, tym samym jeden z postulatów OPZZ został spełniony. Inne nasze postulaty, min likwidacja wygasającego charakteru emerytur pomostowych, czy rozszerzenie wykazu prac w warunkach szczególnych czy szczególnych charakterze czekają na realizację.

Drugi postulat OPZZ dotyczył rozszerzenia kompetencji władczych Państwowej Inspekcji Pracy. Mając na uwadze dyskusję odbytą w tej kwestii na forum Zespołu Problemowego do Spraw Ubezpieczeń Społecznych Rady Dialogu Społecznego oraz powołanego w jego ramach Zespołu roboczego do spraw emerytur pomostowych, w projektowanej ustawie zaproponowane zostało dokonanie takich zmian w ustawie o PIP, które pozwolą temu organowi na merytoryczną ocenę procesu kwalifikowania przez pracodawcę wykonywanych u niego prac jako prac w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, według kryteriów wskazanych w art. 3 ust. 1-3 ustawy o emeryturach pomostowych.

Kolejnym tematem obrad zespołu problemowego była kwestia emerytur nowosystemowych w wysokości niższej niż wysokość najniższej emerytury ( tj. niższej niż 1 200 zł ). Zgodnie z art. 85 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych kwota najniższej emerytury od 1 marca 2020 r. wynosi 1 200,00 zł. Emerytura podwyższona do tej wysokości przysługuje osobom, które osiągnęły wiek emerytalny i posiadały okres składkowy i nieskładkowy wynoszący co najmniej 25 lat dla mężczyzn i 20 lat dla kobiet. W przypadku, gdy emeryt nie posiada wymaganego stażu, jego emerytury nie podwyższa się do wysokości najniższej. Stąd też coraz częściej pojawiają się emerytury wypłacane w wysokości niższej niż najniższa. W grudniu 2020 r. wypłacono 310,1 tys. emerytur nowosystemowych w wysokości niższej niż najniższa ustawowa wysokość emerytury – tj. prawie 19 proc. więcej niż w grudniu 2019 r. Były to emerytury przyznane osobom o niepełnym stażu, których to emerytur, zgodnie z art. 87 ustawy o emeryturach i rentach z FUS nie podwyższa się do kwoty najniższej emerytury. W ciągu ostatnich 10 lat liczba emerytur nowosystemowych wypłacanych w wysokości niższej niż najniższa emerytura wzrosła prawie trzynastokrotnie, a ich udział w liczbie wypłacanych emerytur nowosystemowych wzrósł z 4,2 proc. w grudniu 2011 r. do 9,6 proc. w grudniu 2020 r.

Dokładnie 2 grosze co miesiąc otrzymywał w 2020 roku emeryt o najniższym świadczeniu w Polsce. Było to możliwe, ponieważ osoba ta pracowała w życiu zaledwie kilka dni lub była zatrudniona w szarej strefie i nie opłacała składek na ubezpieczenia społeczne. Należy też zaznaczyć, że obecnie wystarczy pracować jeden dzień, aby po osiągnięciu wieku emerytalnego otrzymać świadczenie.

Podczas posiedzenia członkowie zespołu sfomułowali szereg zastrzeżeń i pytań związanych z ewentualnym projektem legislacyjnym w tej sprawie. Strona OPZZ opowiedziała się za tym, aby prawo do emerytury otwierał jakiś minimalny okres zatrudnienia, np. 5 lat. Biorąc pod uwagę zasadę „lex retro non agit” – że prawo nie może działać wstecz, zdaniem OPZZ ten minimalny okres zatrudnienia, uprawniający do emerytury powinien dotyczyć tylko tych, którzy, po wejściu przepisów w życie mieliby szansę na wypracowanie tego okresu. Dla tych, którzy już mają decyzję emerytalną, do przyjęcia jest roczna wypłata świadczenia i utrzymanie uprawnień emerytalnych (zniżki, bezpłatne leki, darowe przejazdy itp.). Zdaniem OPZZ nie można też utracić uprawnień związanych z sumowaniem okresów ubezpieczenia w różnych państwach UE. Praca w każdym z państw objętych koordynacją liczy się do stażu potrzebnego do uzyskania emerytury lub renty, a praca w Polsce do takiego stażu w każdym z tych państw.

Przy projektowaniu rozwiązań ustawowych nie mogą być pokrzywdzone osoby, które nie wypracowały minimalnej emerytury, ze względu na to, że opiekowały się osobami niepełnosprawnymi.

Ustalono, że na następne posiedzenie strona rządowa przygotuje wstępne założenia legislacyjne rozwiązujące problem groszowych emerytur.

Udział w posiedzeniu zespołu ze strony OPZZ wzięli – wiceprzewodniczący OPZZ Sebastian Koćwin, przewodniczący Związku Zawodowego Pracowników Zakładów Przeróbki Mechanicznej Węgla w Polsce Sławomir Łukasiewicz oraz ekspert OPZZ Bogdan Grzybowski

21 MAJ, 2021

Po RDS odbyło się spotkanie partnerów społecznych. Informacja poniżej,

20.05 -Kolejne posiedzenie partnerów społecznych

22 KWIECIEŃ, 2021

Koleżanki i Koledzy

  • Członkowie Branży Przemysł OPZZ

Koleżanki i Koledzy – w ostatnim czasie w ramach spotkań Zespołu problemowego ds. polityki gospodarczej i rynku pracy Rady Dialogu Społecznego, któremu z ramienia OPZZ  Przewodniczy kol. Leszek Miętek, sporo uwag ze strony związkowej OPZZ  skierowanych zostało  w kierunku przedstawicieli Rządu dotyczących funkcjonowania i spotkań Trójstronnych Zespołów w ramach RDS za które odpowiedzialne są poszczególne ministerstwa.

Strona rządowa cały czas informuje, że takie spotkania się odbywają natomiast chciałbym mieć w tym aspekcie pełny obraz i informacje aby ( jako członek w/w Zespołu)  mieć argumenty, że Rząd nie wypełnia obowiązku realizacji dialogu społecznego.

Poniżej przesyłam Wam wykaz Trójstronnych Zespołów, które są bezpośrednio związane z Branżą Przemysł :   

22 MARZEC, 2021

Szanowni Państwo,

Do wiadomości pismo skierowane do Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej przekazujące Stanowisko strony pracowników i strony pracodawców Zespołu ds. funduszy europejskich Rady Dialogu Społecznego z dnia 19 marca 2021 r. w sprawie projektu Umowy Partnerstwa dla realizacji polityki spójności 2021-2027 w Polsce.

Stanowisko ZP ds. FE ws. Umowy Partnerstwa

Przekazanie stanowiska UP

15 MARZEC, 2021

Sprawozdanie – Konsultacje programów,

Konsultacje programów

15 MARZEC, 2021

Wniosek OPZZ o zwołanie Zespołu Trójstronnego

Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych zwróciło się do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka z wnioskiem o pilne zwołanie Zespołu Trójstronnego ds. Żeglugi i Rybołówstwa Morskiego z tematem wiodącym: perspektywy rozwoju polskiej żeglugi promowej.

OPZZ jest zaniepokojenie sytuacją oraz stanem dialogu społecznego w sektorze gospodarki morskiej, w szczególności w żegludze promowej na Bałtyku, która odnotowuje w ostatnich latach stały wzrost przewozów i przynosi, pomimo trwającej pandemii, znaczne zyski. Strona związkowa Zespołu Trójstronnego ds. Żeglugi i Rybołówstwa Morskiego oraz Wojewódzka Rada Dialogu Społecznego w Szczecinie wielokrotnie zwracały się do strony rządowej z wnioskami o stworzenie efektywnego programu rozwoju tej gałęzi transportu.

OPZZ w swoim piśmie wskazało, że zgodnie ze zapisami umowy Szwecja rozbudowała nabrzeża portu w Ystad natomiast strona polska nie wywiązała się ze swoich zobowiązań i odrzuciła propozycję zakupu promów za granicą. Podkreśliło także, że Ministerstwo Infrastruktury nie podjęło skutecznych działań w tym zakresie oraz nie zgodziło się na zwołanie posiedzenia Zespołu Trójstronnego ds. Żeglugi i Rybołówstwa Morskiego, zaplanowanego na 10 marca br. Jednym z tematów miała być sytuacja i perspektywy rozwoju polskiej żeglugi promowej na Bałtyku.

01 MARZEC, 2021

Termomodernizacja i cyberbezpieczeństwo

W dniu 26 lutego 2021 r. odbyło się kolejne posiedzenie Zespołu problemowego ds. polityki gospodarczej i rynku pracy Rady Dialogu Społecznego, w trakcie którego omówiono m.in. kwestię 17. tematów skierowanych przez przewodniczącego RDS do Zespołu celem rozpatrzenia. W trakcie dyskusji zgodzono się z propozycją przewodniczącego Zespołu Leszka Miętka, aby pogrupować powtarzające się zagadnienia w bloki tematyczne oraz odrzucić tematy, które staną się przedmiotem odrębnych rozmów prowadzonych w ramach prac nad umową społeczną.

W drugim punkcie porządku obrad omówiono projekt stanowiska strony pracowników i strony pracodawców w sprawie zmienionego projektu ustawy o zmianie ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa oraz ustawy – Prawo telekomunikacyjne. Ustalono, że prace nad wypracowaniem stanowiska będą kontynuowane a sam projekt zostanie poddany pod głosowanie na posiedzeniu, które planowane jest na 11 marca br. W trakcie dyskusji związki zawodowe i pracodawcy zwrócili uwagę, że propozycja rządu w sposób znaczący odbiega od pierwotnej wersji projektu ustawy, będącej przedmiotem konsultacji publicznych oraz dyskusji na posiedzeniu Zespołu 20 października 2020 r. Zmieniono nie tylko zakres i tytuł projektu oraz wprowadzono do niego całkowicie nowe obszary regulacji, które nie były przedmiotem kluczowych w procesie stanowienia prawa uzgodnień. Brak konsultacji jest zdaniem Zespołu bardzo szkodliwy i godzi w dialog społeczny, podważa zaufanie organizacji pracodawców i organizacji związkowych do strony rządowej. Zdaniem partnerów społecznych kluczowa z punktu widzenia skutków społecznych jest praktycznie nieograniczona możliwość blokowania dostępu do zasobów Internetu na okres nawet do dwóch lat, w drodze „poleceń zabezpieczających wydawanych przez Ministra właściwego ds. informatyzacji”. Stanowi to istotne ograniczenie wolności słowa i swobody wypowiedzi publicznych oraz swobody prowadzenia działalności gospodarczej.

W trzecim punkcie porządku obrad przeprowadzono dyskusję i przyjęto stanowisko związków zawodowych i organizacji pracodawców w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów. Zgodzono się, że aby zrealizować unijną strategię w sprawie termomodernizacji (tzw. Fala Renowacji) skala termomodernizacji w Polsce powinna wzrosnąć do 2030 roku do poziomu 2% rocznie. Obecnie średnio w EU tylko 1% budynków rocznie jest przedmiotem modernizacji poprawiających ich efektywność energetyczną a zaledwie w 0,2% przypadków redukcja zapotrzebowania na energię przekracza 60%. W strategii przewiduje się dwukrotne zwiększenie liczby budynków mieszkalnych i niemieszkalnych poddawanych termomodernizacji do roku 2030 i zwiększenie udziału głębokiej termomodernizacji. Wynikiem wdrożenia strategii będzie tworzenie nowych zielonych miejsc pracy – w Polsce od 20 do 50 tys. w zależności od tempa i skali termomodernizacji. Związkowcy i pracodawcy byli zgodni, że należy zwiększyć udział głębokiej termomodernizacji, czyli takiej która przyczynia się do zmniejszenia zapotrzebowania na energię o ponad 60%. Oceniono, że obecny sposób wyznaczania wielkości premii termomodernizacyjnej nie wspiera głębokiej, kompleksowej termomodernizacji. Wraz ze wzrostem oszczędności energii wynikających z realizacji przedsięwzięcia nie zmienia się udział premii w kosztach poniesionych na jego realizację. Taka sytuacja powoduje, że inwestorzy nie są zachęcani do podejmowania głębokich działań termomodernizacyjnych. Wielkość uzyskiwanych oszczędności oscyluje w granicach 20-40% a wysokość premii na poziomie 16% poniesionych kosztów. Mając na uwadze powyższe zaproponowano, aby powiązać wysokość premii z wielkością uzyskiwanych oszczędności. Powinno to zachęcić do realizacji przedsięwzięć dających oszczędności energii powyżej 60%. Zmiana taka przyczyni się również do zwiększenia liczby budynków poddawanych termomodernizacji, w szczególności wielorodzinnych. Strona rządowa, w trakcie posiedzenia, przyjęła wniosek Zespołu i zobowiązała się do jego wdrożenia.

OPZZ w Zespole problemowym ds. polityki gospodarczej i rynku pracy RDS reprezentują: członkowie Rady i Prezydium OPZZ: Dariusz Potyrała i Mirosław Grzybek. Ekspertami są: Zygmunt Mierzejewski ze Związku Zawodowego Inżynierów i Techników oraz Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału polityki gospodarczej i funduszy strukturalnych OPZZ.

19 LUTY, 2021

Szanowni Państwo,

Z upoważnienia Przewodniczącego Zespołu ds. polityki gospodarczej i rynku pracy w załączeniu przesyłam rządowy projekt ustaw regulujących przygotowanie i realizację kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej. W przypadku zainteresowania rozpatrzeniem projektów lub ewentualnym wypracowaniem wspólnych stanowisk proszę o przekazanie do dnia 25 lutego 2021 r. informacji zawierającej uwagi do projektów oraz projekty stanowisk, które następnie zostaną poddane ocenie członków Zespołu

doc01006320210218092647

916-1

916-2

19 LUTY, 2021

W dniu 18.02 odbyło się posiedzenie Rady Dialogu Społecznego.. Podczas dzisiejszego posiedzenia omówiony został m.in. Krajowy Plan Odbudowy oraz projekt Umowy partnerstwa dla realizacji polityki spójności 2021-2027 w Polsce. Poniżej moje wystąpienie:

Szanowny Panie Premierze!

W dniu dzisiejszym prowadzimy jedną z najważniejszych debat. Debaty na temat przyszłości naszej gospodarki i kierunków naszego rozwoju w  najbliższych latach. Liczyliśmy przez wszystkie ostatnie lata, że RDS będzie forum właściwe prowadzonego dialogu społecznego, Liczyliśmy na wspólną pracę nad założeniami do najważniejszych strategii i późniejszym omawianiem ich realizacji oraz wymaganymi modyfikacjami. Niestety w dalszym ciągu musimy zabiegać o włączenie nas w prace tak ważnych dla rozwoju naszego kraju strategii. Odniosę się do KPO choć każda strategia jest procedowana w ten sam sposób. Tylko usilne żądania włączenia nas w prace nas przygotowaniem tego dokumentu i interwencje na wszystkich szczeblach zaowocowały włączeniem nas w prace grup roboczych, które już pracowały w oparciu o regulamin w którym nie uwzględniono w ich składzie żadnych partnerów społecznych. Na uzupełnienie składu  grup dano nam dwa dni! Pracując w grupach stwierdziliśmy, że wcześniejsze przygotowanie działań przez grupę nazwaną koordynacyjną a składającą się tylko z przedstawicieli strony rządowej nie spełnia podstaw profesjonalizmu. Dużo można mówić o ogłaszanych naborach na konkursy, braku wytycznych i wiedzy jakie działania mają priorytety w najbliższych latach wreszcie masowości zbieranych projektów bez myśli przewodniej. Ocenialiśmy na wyczucie, mając wiedzę ,że wielokrotnie wartości zgłoszonych fiszek przerastają proponowana alokację. Teraz zamiast podziękować członków grup włączając ich w dalsze prace nad założeniami KPO decydować ma grupa robocza koordynacyjna a nas wyautowano w połowie prac. Nie tylko nie braliśmy udziału w pracach nad przygotowaniem tak ważnego dokumentu –KPO, ale do chwili obecnej nie wiemy kiedy włączymy się w dalsze prace nad tym dokumentem. Koniecznym jest wobec tego skierowanie po odbytej debacie na RDS wszystkich potrzebnych dokumentów wraz z projektem KPO do dalszych pilnych prac w Zespole funduszy europejskich oraz zapewnić udział twórców projektu i osób decyzyjnych w tej materii. Widzimy wobec rozbieżności w przekazywaniu informacji udział wytypowanych osób w spotkaniach uzgodnieniowych z KE ( tak jak w przypadku KMPOWER). Liczymy, że praktycy życia gospodarczego znający potrzeby gospodarki znajdą należne miejsce w pracach strategii a dialog społeczny nie będzie pustą formułą. US wymaga wzajemnego szacunku.

Odnośnie Konsultacji Umowy Partnerstwa zapytałem dlaczego pominięto w informacji strony rządowej najważniejszej informacji. UE uruchomiła po wielu naszych interwencjach, po usilnych staraniach, po miesiącach zabiegania o wzmocnienia dialogu społecznego nową koncentrację tematyczną – na rozwój dialogu społeczego!!! Trzeba zmienić zapisy celu 4 w UP!!.

Mamy do dyspozycji 29mln euro na rozwój dialogu społecznego!!!! To cud!

ZM

19 LUTY, 2021

Szanowni!

Mamy olbrzymi sukces! Dzięki naszym  wieloletnim staraniom UE zmieniła zasady rozdziału środków w nowym okresie programowania na lata 2021-2027 i część środków przyznała na rozwój dialogu społecznego.

Jak pamiętacie wiele lat temu przewodnicząc Zespołowi Funduszy Europejskich jako priorytet zaproponowałem staranie się o osobną ścieżkę formalną a więc i finansową dla rozwój dialogu społecznego (wzmocnienie  instytucji i partnerów społecznych). Wtedy strona rządowa wykluczyła taką pomoc tłumacząc, ze nie ma potrzeby wzmacniać partnerów społecznych i nie ma możliwości gdyż UE nie wydziela w taki sposób działań dla ściśle określonej grupy. Przygotowano Program POKL i wysłano do akceptacji w Brukseli. Nie poddaliśmy się i nasze działania doprowadziły do odesłania programu do uzupełnienia. Wtedy strona rządowa musiała usiąść z partnerami społecznymi i ustalić zasady uwzględniające nasze oczekiwania.  Otrzymaliśmy działanie 5.5 na rozwój dialogu społecznego i 2.21 na adaptacyjność w firmach. Były to działania dedykowane tylko dla nas. Dzięki nim przez wiele lat rozwijaliśmy bazę ekspercką, wzmacnialiśmy dialog społeczny na każdym szczeblu. Mogliśmy realizować wiele projektów służących naszym członkom.

Wtedy zrozumiałem, że nigdy nie należy się poddawać.

Następny okres przyniósł duża porażkę w tej dziedzinie. Dzięki sprawozdaniom strony rządowej wysyłanych do Brukseli –  gdzie podkreślano duże osiągnięcia w dziedzinie rozwoju dialogu społecznego w Polsce oraz niechęć ekipy rządzącej do wzmacniania tak partnerów jaki instytucji nie ujęto żadnych zapisów w dokumentach unijnych ani w naszych strategiach w kierunku wzmacniania naszej roli. Niestety w tym okresie nie pracowaliśmy w Komisji Trójstronnej (związki zawodowe zawiesiły prace) nie mogliśmy więc walczyć o zmianę tych zapisów w odpowiednim czasie. Potem spotykając się z przedstawicielami KE doprowadziliśmy do niewielkich korekt i przyznania nam niewielkich możliwości składania projektów ( mój pomysł aby wzmocnić dialog społeczny na poziomie powiatów – PRRP).

Liczyliśmy, że w nowym okresie programowania zostanie doceniona rola dialogu społecznego i potrzeba jego wzmocnienia. Nic takiego się nie stało. Co więcej ustalenia priorytetów do nowego okresu przy akceptacji  naszej strony rządowej zupełnie wykreśliło jakąkolwiek pomoc w tej materii. W przygotowanym programie EFS+ nie ujęto zapisów zgodnych z naszymi oczekiwaniami.  Strona rządowa przygotował projekt Umowy Partnerstwa w którym całkowicie pominięto rolę partnerów społecznych!

Zespół Funduszy przyjął mój postulat aby jako priorytet  uznać walkę o zmianę niekorzystnych zapisów. Ponieważ strona rządowa podkreślała, że nie jest w stanie przygotować dokumentów w sprzeczności z wytycznymi UE zaproponowałem aby wszystkie wysiłki kierować na przekonanie KE co zmiany stanowiska. Wiele informacji,  odnośnie rzeczywistego stanu naszego dialogu społecznego było różnymi kanałami przekazywane do członków KE. Przekonywałem do stałej aktywności i podkreślania naszych postulatów na różnych spotkaniach EFS. Przekonaliśmy stronę rządową, by wysłała przez nas przygotowane pismo do Brukseli. W końcu spotkałem się z ekspertami KE przygotowujących propozycje programów i przekonałem ich do poparcia naszych postulatów.

W tym miejscu chcę podziękować za heroiczną prace członków Zespołu w tym A.Wąsik i Kierownictwo OPZZ za stanowcze stanowiska w tej materii. Wszyscy członkowie Zespołu Funduszy RDS zasługują na podziękowania gdyż nie poddaliśmy się i walczyliśmy o słuszne postulaty do końca.

Dwa tygodnie temu trilog UE dzięki naszym olbrzymim staraniom dodał nową koncentrację tematyczną w programie EFS+ na działania służące rozwojowi dialogu społecznego. Na ten cel została dedykowana określona kwota ( 0,25%) alokacji to jest 29 mln euro. To też nasz postulat aby na początku ustalić kwotę a nie tylko zapisy.

Wczoraj negocjując ze stroną rządową zapisy dotyczące możliwości udziału nas w realizacji poszczególnych działań w nowym okresie programowania musieliśmy radykalnie zmienić optykę zapisów na takie, które wychodzą na przeciw potrzebom rozwoju dialogu społecznego i wzmacniają nasz potencjał ekspercki i instytucjonalny w tej materii. Przed nami teraz wiele tygodni wytężonej pracy. Trzeba zmienić zapisy w Celu 4 Umowy Partnerstwa, opracować zapisy w nowym Programie nazwanym PER oraz ustalić priorytety w tym programie.

Wczoraj na RDS podkreśliłem jaki sukces osiągnęliśmy.

Pozdrawiam Zygmunt

14 STYCZEŃ, 2021

Projekt zmian ustawy RDS.

nowela ustawy o RDS – 4.1.2020

uzasadnienie noweli ustawy o RDS – 4.1.2021

14 STYCZEŃ, 2021

Koleżanki i Koledzy

Członkowie zespołów, podzespołów problemowych, grup roboczych

Rady Dialogu Społecznego

W załączeniu pismo Federacji Przedsiębiorców Polskich dotyczące wskazania członków FPP do prac w zespołach problemowych Rady Dialogu Społecznego.

RDS FPP – wskazanie członków zespołów

12 STYCZEŃ, 2021

Zespół budżetu RDS o umowie społecznej

Zespół problemowy ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych RDS spotkał się 5 stycznia br. na pierwszym w tym roku posiedzeniu, aby przeprowadzić dyskusję na temat postulatów organizacji pracowników i organizacji pracodawców do prac nad umową społeczną. 

W trakcie dyskusji członkowie Zespołu zaprezentowali zgłoszone przez poszczególne organizacje postulaty oraz wskazali na instrumenty służące ich realizacji. Wśród zgłoszonych propozycji znalazły się m.in. płaca minimalna, zapewnienie stabilności i przewidywalności prawa podatkowego i gospodarczego, zmiana konstrukcji systemu opodatkowania pracy, zwiększenie efektywności usług publicznych, motywacyjny system wynagradzania urzędników, zmniejszenie obciążeń podatkowych pracowników o niskich dochodach, wypracowanie instrumentów służących wydłużeniu aktywności zawodowej. OPZZ zgłosiło postulat dyskusji na temat klina podatkowego, powiązania wynagrodzeń w sferze budżetowej z PKB, kształtowania płac u przedsiębiorców oraz odliczenia składki związkowej od podatku. Złożyło także wniosek o odniesienie się przez stronę rządową do zgłoszonych przez partnerów społecznych postulatów oraz zaprezentowania własnych oczekiwań tematycznych w zakresie umowy społecznej. 

Pomimo próby nie udało się osiągnąć kompromisu odnośnie do punktów, które powinny być przedmiotem dyskusji. Prace będą kontynuowane na posiedzeniu w dniu 12 stycznia br. W pracach Zespołu wzięli udział: Roman Piotrowski, członek Rady i Prezydium OPZZ i Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału polityki gospodarczej i funduszy strukturalnych OPZZ.

12 STYCZEŃ, 2021

Z upoważnienia pana Przewodniczącego Zespołu ds. polityki gospodarczej i rynku pracy RDS oraz za zgodą pana profesora Pawła Soroki, w załączeniu przekazuję prezentację PLP, która była przedstawiana w dniu 7 stycznia br. podczas posiedzenia Zespołu. W załączeniu przesyłam także nową wersję Raportu PLP w sprawie kryzysu wywołanego pandemią.

 

18 GRUDZIEŃ, 2020

Podjęcie działań przywracających dialog społeczny w branży energetycznej

Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych oraz Zrzeszenie Związków Zawodowych Energetyków – organizacja członkowska OPZZ i organizacja wchodząca w skład Trójstronnego Zespołu do Spraw Branży Energetycznej apelują do Wiceprezesa RM Jarosława Gowina o podjęcie działań przywracających dialog społeczny w branży energetycznej.

11 GRUDZIEŃ, 2020

Dialog w RDS o rozwiązaniach antykryzysowych

Zespół problemowy ds. polityki gospodarczej i rynku pracy Rady Dialogu Społecznego, któremu przewodniczy Leszek Miętek z OPZZ, na posiedzeniu w dniu 10 grudnia br., rozpatrzył m.in. wniosek naszej organizacji członkowskiej tj. Federacji Związków Zawodowych Metalowców i Hutników dotyczący wprowadzenia do porządku prawnego trwałych rozwiązań mających na celu utrzymanie zatrudnienia w związku z pandemią COVID-19.

Mirosław Grzybek, prezentując w imieniu Federacji założenia nowych przepisów wskazał, że kryzys roku 2008 oraz pandemia COVID-19 ujawniły, że brak jest systemowych rozwiązań pozwalających na ochronę miejsc pracy w momencie dekoniunktury, okresowego spadku zamówień oraz długotrwałego lockdownu związanego z przerwaniem łańcucha dostaw. Kolejne tarcze antykryzysowe z kolei, wprowadzane w pośpiechu i bez rzetelnie przeprowadzonych konsultacji społecznych, są rozwiązaniami doraźnymi i nietrwałymi. Według Federacji pracownicy powinni mieć możliwość skorzystania z efektywnych rozwiązań pomocowych, które od lat z powodzeniem funkcjonują w innych państwach Unii Europejskiej – oczywiście po ich dostosowaniu do specyfiki polskiego rynku pracy. Najlepszym przykładem takiego rozwiązania jest niemiecki Kurzarbeit, który umożliwia pracodawcy wprowadzenie w przedsiębiorstwie pracy w skróconym wymiarze godzin w przypadku wystąpienia przestoju. Obecnie jest to najczęściej związane ze spadkiem liczby zleceń lub zamówień z powodu ogłoszenia stanu pandemii z uwagi na koronawirusa SARS-CoV-2. Z tego rozwiązania w bieżącym roku skorzystało w Niemczech 6 milionów pracowników, w tym ponad 2 miliony zatrudnionych bezpośrednio w przemyśle. W przypadku Kurzarbeit pracodawca skraca co prawda czas pracy, ale zatrudnieni otrzymują za ten okres wyrównanie od agencji pracy ze środków ubezpieczenia na wypadek bezrobocia, tak zwany zasiłek z tytułu skróconego czasu pracy. Zasiłek ten wypłacany jest przez okres 3 miesięcy i rekompensuje 60% ostatniego wynagrodzenia netto. Funkcjonowanie tego sytemu przynosi korzyści pracownikom, pracodawcom i państwu. Pracownicy zachowują gwarancję pracy. Pracodawcy otrzymują pomoc w utrzymaniu zatrudnienia a państwo oszczędza na wypłacie zasiłku dla bezrobotnych. Innym rozwiązaniem, na które zwrócił uwagę Mirosław Grzybek, są konta czasu pracy, które pozwalają pracodawcy, po zawarciu stosownego porozumienia, skracać lub wydłużać czas pracy w danym okresie rozliczeniowym. Obecnie rozwiązanie takie funkcjonuje m. in. w Volksawgen Poznań, CNH Płock, MAN BUS Starachowice. Strony dialogu społecznego zadeklarowały wolę rozmowy na ten temat w trakcie kolejnych posiedzeń Zespołu. Przewodniczący Zespołu Leszek Miętek zaproponował, aby z uwagi na zakres merytoryczny wniosku dyskusja dotycząca systemowych form wsparcia pracowników i pracodawców była kontunuowania w porozumieniu i przy współpracy Zespołu problemowego RDS ds. prawa pracy.

W drugim punkcie porządku obrad omówiono wniosek Związku Rzemiosła Polskiego o wprowadzenie zmian do projektu ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw. Regulacja ta wprowadza zmiany w zakresie egzaminowania i nadawania uprawnień diagnostom. W rozwiązaniach tym nie uwzględniono funkcjonujących w systemie prawa dokumentów potwierdzających kwalifikacje zawodowe, jakim są dyplomy mistrzowskie. W ten sposób doszło do wyeliminowania pracowników zatrudnionych w zakładach motoryzacyjnych i posiadających dyplomy mistrzowskie z możliwości uzyskania przez nich uprawnień diagnosty. Wnioskodawcy zaproponowali, aby Zespół polityki gospodarczej i ryku pracy przyjął stanowisko, w którym wnioskuje, aby diagnostą mogła zostać także osoba, która wraz z wykształceniem średnim posiada dyplom mistrzowski w zawodzie związanym z branżą motoryzacyjną oraz trzyletni staż pracy. Przewodniczący Zespołu poddał pod głosowanie korespondencyjne projekt stanowiska w tej sprawie.

Na zakończenie obrad zwrócono uwagę, że pomimo wielokrotnie składanych przez stronę rządową deklaracji Zespoły branżowe nie wznowiły swoich działań. Przedyskutowano także zakres oraz harmonogram prac związanych z podpisaniem umowy społecznej. Uwzględniając prośbę przewodniczącego RDS Jarosława Gowina przewodniczący Zespołu Leszek Miętek zwrócił się do partnerów społecznych o przedstawienie do końca bieżącego roku propozycji tematów, które powinny stać się przedmiotem negocjacji. Spośród nich wyłonione zostaną trzy tematy, którymi następnie zajmie się Zespół.

W posiedzeniu wzięli udział: Olga Semeniuk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju, Pracy i Technologii oraz Zbigniew Gryglas, podsekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych. OPZZ reprezentowali członkowie Zespołu: Dariusz Potyrała i Mirosław Grzybek oraz eksperci: Zygmunt Mierzejewski ze Związku Zawodowego Inżynierów i Techników oraz Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału polityki gospodarczej i funduszy strukturalnych OPZZ.

10 GRUDZIEŃ, 2020

Zebrała się Rada OPZZ

W posiedzeniu uczestniczyli P.Sadowski i Z.Mierzejewski.

Z.Mierzejewski zreferował prace w Zespole funduszy RDS, i innych gremiach w których uczestniczy.

Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych rozpoczyna akcję kontroli warunków pracy i wynagradzania pracowników w czasie pandemii COVID-19.

9 grudnia odbyło się ostatnie w tym roku posiedzenie Rady Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych. Mając na uwadze stan zagrożenia epidemiologicznego oraz wynikające z tego ograniczenia, sesję przeprowadzono w formie wideokonferencji. Obrady prowadził Andrzej Radzikowski, przewodniczący konfederacji.

Rada zapoznała się z projektem przychodów i preliminarzem wydatków na działalność statutową OPZZ, oraz z planem pracy Centrali na 2021 r.

Po wysłuchaniu informacji przewodniczącego OPZZ i omówieniu poszczególnych punktów projektu, Rada podjęła uchwałę aprobującą plany finansowe Centrali. Przyjęto także plan pracy.

Przewodniczący OPZZ przedstawił informację na temat aktywności OPZZ w Radzie Dialogu Społecznego

Na wstępie Andrzej Radzikowski omówił sytuację RDS po zawieszeniu udziału w pracach Rady przez NSZZ „Solidarność” oraz Związek Pracodawców i Przedsiębiorców. To powoduje szereg perturbacji formalno – prawnych i organizacyjnych ale nie hamuje merytorycznych prac w zespołach Rady. „Solidarność” i ZPP chcą przeprowadzenia lustracji członków Rady i wniesienia stosownej noweli w ustawie o RDS. Pozostałe organizacje reprezentujące stronę społeczną optują za tym by kompleksowe propozycje zmian w ustawie (również dotyczące lustracji) wnieść po dokonaniu najbliższego przeglądu działalności RDS (odbywa się co dwa lata). Przewodniczący OPZZ zaproponował ponadto audyt realizacji dotychczasowych uchwał Rady. Andrzej Radzikowski poinformował ponadto, że uprawnienia premiera do odwoływania poszczególnych członków Rady, nadane mu przez ustawę covidową, zostały wycofane w ostatniej nowelizacji tej ustawy. Przewodniczący mówił także o przygotowaniach do podjęcia przez stronę społeczną RDS rozmów z rządem na temat „Umowy Społecznej”. Rozważana jest propozycja pracy nad Umową w dwóch etapach. W pierwszym – uzgodnienie porozumień dotyczących rozwiązywania problemów społeczno-gospodarczych, wynikających z kryzysu wywołanego pandemią. W drugim zaś, wypracowanie strategicznego dokumentu regulującego relacje władza – społeczeństwo.

Zebrani zapoznali się z tekstem pt„Czas na pracownika. 21 postulatów OPZZ”, który będzie wydany w formie broszury jeszcze w tym roku. Wydawnictwo trafi do parlamentarzystów, przedstawicieli rządu, partnerów społecznych i organizacji związkowych. Postulaty z komentarzami ekspertów będą sukcesywnie wnoszone na posiedzenia Rad z myślą o dalszych pracach w zespołach problemowych i wprowadzaniu ich w życie. Członkowie Rady otrzymali także „Opinię o projekcie ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (OPZZ)” autorstwa dr. hab. Ryszarda Szarfenberga, prof. UW, oraz raport przygotowany dla OPZZ przez Leona Podkaminera pt. „Sprawiedliwe podatki w Polsce”. Raport powstał we współpracy z Fundacją Friedricha Eberta.

Rada zapoznała się także z raportem końcowym projektu pt. ”Partycypacja pracowników w zarządzaniu”. Przedmiotem tego raportu jest porównawcza analiza rozwiązań w zakresie partycypacji pracowników w zarządzaniu (PPZ) w Hiszpanii, Malcie, Polsce, Serbii, Słowacji i Słowenii. Wśród celów projektu finansowanego ze środków DG Zatrudnienie, Sprawy Społeczne i Włączenie Społeczne Komisji Europejskiej, znajdują się również działania rzecznicze skierowane na wzmocnienie udziału pracowników w dialogu społecznym na poziomie zakładowym. Wykonanie tych materiałów zostało zlecone przez OPZZ między innymi na potrzeby bieżących prac w zespołach branżowych i problemowych Rady Dialogu Społecznego.

Rada przyjęła informację o przebiegu Konkursu „Diamenty OPZZ”

Konkurs skierowany jest do osób pełnoletnich, należących do organizacji członkowskich OPZZ, samych organizacji oraz pracodawców, u których te organizacje działają. Nagrodzono wyróżniających się postawą i zaangażowaniem w działalności związkowej oraz pracodawców szanujących dialog społeczny i wspierających związki zawodowe. Wiceprzewodnicząca OPZZ Barbara Popielarz, przedstawiła laureatów Konkursu:

w kategorii „Najlepszy Związkowiec”:

  • Stanisław Faber– Przewodniczący Federacji Związków Zawodowych Pracowników Ochrony Zdrowia i Pomocy Społecznej w Prudniku,
  • Bogdan Kaczmarek– Przewodniczący Rady Okręgu Wielkopolsko – Lubuskiego Federacji Związków Zawodowych Metalowców i Hutników,
  • Bożena Borys – Przewodnicząca Międzyzakładowego Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Grupy Azoty Zakładów Azotowych Kędzierzyn S.A.;

w kategorii „Najlepsza organizacja członkowska OPZZ, zrzeszająca do 500 członków”:

  • Związek Zawodowy Pracowników Przemysłu Miedziowego Oddział Zakład Hydrotechnicznego KGHM Polska Miedź S.A,
  • Międzyzakładowy Związek Zawodowy Pracowników Ochrony Zdrowia i Pomocy Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Opieki Zdrowotnej w Kędzierzynie Koźlu,
  • Związek Zawodowy „Metalowcy” WSK „PZL Świdnik”;

w kategorii „Najlepsza organizacja członkowska OPZZ, zrzeszająca powyżej 500 członków”:

  • Związek Zawodowy Pracowników Przemysłu Miedziowego Oddział Huta Miedzi Głogów KGHM Polska Miedź S.A.,
  • Kolegium Związków Zawodowych Orlen- Energa,
  • Niezależny Samorządny Związek Zawodowy Pracowników ArcelorMittal S.A.;

w kategorii „Najlepszy Pracodawca”:

  • Robert Gałązkowski – Dyrektor Lotniczego Pogotowia Ratunkowego,
  • Jacek Rutkowski – Prezes Zarządu Amica Wronki S.A.,
  • Wacław Słaby – Prezes Zarządu PSS „Społem” w Katowicach.

Rada OPZZ przyjęła stanowisko w sprawie podjęcia akcji na rzecz kontroli porozumień zawieranych w czasie pandemii COVID-19

OPZZ od początku pandemii COVID-19 podkreśliło, że ochrona miejsc pracy i wynagrodzeń to jedyna skuteczna metoda na przezwyciężenie kryzysu społeczno-gospodarczego. W czasie pierwszej fali pandemii pracodawcy, którzy chcieli otrzymać świadczenia na dofinansowanie wynagrodzeń pracowników objętych przestojem ekonomicznym albo obniżonym wymiarem czasu pracy, musieli zawrzeć ze związkami zawodowymi lub z przedstawicielem pracowników, wyłonionym w trybie przyjętym u danego pracodawcy, stosowne porozumienia. Rada OPZZ wyraża jednak obawę, że w przypadku wielu porozumień doszło do naruszenia prawa oraz drastycznego i nieuzasadnionego pogorszenia warunków pracy i wynagrodzeń, szczególnie w tych firmach, gdzie nie ma związków zawodowych. Z analiz OPZZ wynika, że od 1 marca do 28 października br. na skutek zwolnień grupowych pracę straciło 18 558 osób. W tej sytuacji OPZZ rozpoczyna akcję kontroli warunków pracy i wynagradzania pracowników w czasie pandemii COVID-19 (pełny tekst stanowiska Rady OPZZ – TUTAJ).

Jak podczas każdego posiedzenia omówiono sprawy bieżące, mianowicie statystykę dot. OPZZ w mediach, informację o stanie prac nad dyrektywą UE o adekwatnych wynagrodzeniach minimalnych w UE oraz o porozumieniu z Federacją Ukraińskich Związków Zawodowych

Kończąc obrady przewodniczący OPZZ Andrzej Radzikowski i wiceprzewodniczący – Barbara Popielarz, Piotr Ostrowski i Sebastian Koćwin, złożyli członkom Rady, a za ich pośrednictwem wszystkim związkowcom należącym do organizacji członkowskich OPZZ, najlepsze życzenia świąteczne i noworoczne.

30 PAŹDZIERNIK,2020

Stanowisko strony społecznej w sprawie neutralności klimatycznej

Szanowni Państwo,

nawiązując do ustaleń z posiedzenia RDS w dn. 22.10.2020 w imieniu pana Prezydenta Andrzeja Malinowskiego przesyłam w załączeniu projekt uchwały RDS w sprawie neutralności klimatycznej 

27 PAŹDZIERNIK,2020

Dyskusja w RDS na temat polityki rynku pracy

W dniu 27 października 2020 r. odbyło się posiedzenie Podzespołu problemowego ds. reformy polityki rynku pracy Rady Dialogu Społecznego. Tematem przewodnim spotkania, na wniosek Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych, była sytuacja na rynku pracy w dobie pandemii koronawirusa i to, jak należy zwalczać jej negatywne skutki. Następnie ustalono plan prac Podzespołu na najbliższy okres. Ze strony OPZZ w posiedzeniu uczestniczyła Katarzyna Duda, specjalistka w Wydziale Polityki Społecznej, Rynku pracy, Ubezpieczeń i Zdrowia OPZZ.

Jarosław Lange reprezentujący NSZZ „Solidarność” mówił o potrzebie działań nadzwyczajnych państwa w celu pomocy portom lotniczym, borykającym się z problemami finansowymi spowodowanymi ogromnymi stratami w wyniku pandemii koronawirusa. Z kolei Michał Podulski, wiceprezes Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia, mówił o potrzebie usprawnienia procedury przyznawania przedsiębiorstwom dotacji na dofinansowanie wynagrodzeń pracownikom. W ubiegłych miesiącach dochodziło bowiem do sytuacji, że pomoc finansowa przychodziła z dużym, nawet wielomiesięcznym opóźnieniem. Katarzyna Duda mówiła natomiast o sytuacji pracowników w branży motoryzacyjnej i oczekiwanych przez działaniach OPZZ na rzecz pomocy branży.

Ustalono, że do następnego posiedzenia Podzespołu, które odbędzie się w pierwszej połowie listopada, strona pracodawców i pracowników przygotuje rekomendacje w zakresie reformy polityki rynku pracy, które po akceptacji przez członków Podzespołu zostaną przekazane Ministerstwu Rozwoju, Pracy i Technologii.

26 PAŹDZIERNIK, 2020

MRPiT: wicepremier Jarosław Gowin nowym przewodniczącym Rady Dialogu Społecznego

Wicepremier, minister rozwoju, pracy i technologii Jarosław Gowin został nowym przewodniczącym Rady Dialogu Społecznego – poinformował PAP w piątek resort.

Jak wskazało MRPiT, 23 października br. strona rządowa przejęła przewodnictwo w Radzie Dialogu Społecznego. Jej przewodniczącym na najbliższy rok został wicepremier, minister rozwoju, pracy i technologii Jarosław Gowin.

Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii w RDS reprezentować będzie też wiceminister Olga Semeniuk. Będzie odpowiedzialna w Radzie za dialog społeczny.

„Udział w pracach Rady Dialogu Społecznego, która skupia przedstawicieli związków zawodowych, organizacji pracodawców oraz stronę rządową, to dla mnie wielki zaszczyt i duże wyzwanie. Moim celem jest uczynienie z tego gremium najważniejszego forum konsultacji rozwiązań, które są kluczowe, z punktu widzenia polskiej gospodarki i rynku pracy” – wskazał wicepremier Gowin, cytowany w przesłanym PAP komunikacie.

Gowin wyraził przekonanie, że działalność Rady może stać się przykładem na to, „jak prowadzić konstruktywny dialog w naszym, jakże dziś podzielonym, społeczeństwie”.

Wiceszefowa MRPiT Olga Semeniuk podkreśliła, że „w tak trudnej sytuacji, w jakiej wskutek pandemii Covid-19, znajduje się dziś polskie społeczeństwo i gospodarka, umiejętność dialogu, współpracy i gry zespołowej dla dobra kraju, wydają się tym bardziej istotne i pożądane”.

W czwartek przewodniczący „S” Piotr Duda poinformował, że członkowie Rady Dialogu Społecznego z ramienia „Solidarności” złożyli rezygnację. My, jako „Solidarność”, a także nasi współpracownicy, którzy wchodzą w skład Rady Dialogu Społecznego, podjęliśmy decyzję, że z dniem dzisiejszym składamy rezygnację z członkostwa w RDS – podał Duda.

Wicepremier Gowin, odnosząc się do informacji „S” ws. RDS zaapelował do związkowców z „Solidarności” o zmianę decyzji. „Z żalem przyjąłem informację, że przedstawiciele NSZZ +Solidarność+ zrezygnowali z zasiadania w Radzie Dialogu Społecznego. Mam nadzieję, że nie jest to decyzja ostateczna i nieodwracalna” – poinformował PAP wicepremier Gowin w komentarzu przekazanym PAP. „Zapewniam, że ich głos – podobnie jak wszystkich pozostałych partnerów – będzie traktowany z należną uwagą i szacunkiem” – dodał Gowin.

Rada Dialogu Społecznego to najważniejsze krajowe forum współpracy rządu, związków zawodowych oraz organizacji pracodawców. W jej skład wchodzą przedstawiciele reprezentatywnych organizacji związkowych, reprezentatywnych organizacji pracodawców oraz rządu. Członków Rady powołuje Prezydent RP.

MRPiT przypomniało, że przedstawicielami strony rządowej w RDS są: wicepremier, minister rozwoju, pracy i technologii Jarosław Gowin – przewodniczący RDS; wicepremier, minister aktywów państwowych Jacek Sasin; minister rodziny i polityki społecznej Marlena Maląg, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk; minister spraw wewnętrznych i administracji Mariusz Kamiński; minister zdrowia Adam Niedzielski; minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek; minister finansów, funduszy i polityki regionalnej Tadeusz Kościński; minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka. W skład RDS wchodzą też Olga Semeniuk – wiceminister rozwoju, pracy i technologii odpowiedzialna za dialog społeczny oraz Sebastian Skuza – sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów odpowiedzialny za budżet.

Według MRPiT organizacje związkowe reprezentowane w RDS to: Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, Forum Związków Zawodowych, NSZZ „Solidarność” (w grupach roboczych). (PAP)

01 PAŹDZIERNIK, 2020

30 września 2020 r. odbyło się Posiedzenie RDS. Wszystkie uchwały zostały przyjęte. Głosowano nad następującymi projektami:

  1. Uchwała nr 87 strony pracowników i strony pracodawców Rady Dialogu Społecznego z dnia 30 września 2020 r. w sprawie udzielenia przez państwo niezbędnej pomocy firmom transportowym.
  2. Uchwała nr 88 strony pracowników i strony pracodawców Rady Dialogu Społecznego z dnia 30 września 2020 r. w sprawie problemów branży spożywczej i turystycznej.
  3. Uchwała nr 89 strony pracowników i strony pracodawców Rady Dialogu Społecznego z dnia 30 września 2020 r. w sprawie redukcji zatrudnienia w administracji rządowej oraz możliwości wprowadzenia ograniczeń skutkujących mniej korzystnymi warunkami zatrudnienia pracowników niż wynikające z podstawy nawiązania stosunku pracy.
  4. Uchwała nr 90 strony pracowników i strony pracodawców Rady Dialogu Społecznego z dnia 30 września 2020 r. w sprawie problemów sektora motoryzacyjnego.
  5. Uchwała nr 91 strony pracowników i strony pracodawców Rady Dialogu Społecznego z dnia 30 września 2020 r. w sprawie projektu z dnia 15 września 2020 r. ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw.

23 WRZESIEŃ, 2020

OPZZ przedstawia europosłom postulaty dotyczące przyszłego budżetu i planu odbudowy

Dnia 22 września 2020 r. odbyło się posiedzenie Zespołu ds. ubezpieczeń społecznych Rady Dialogu Społecznego, podczas którego omówiono następujące tematy:

  • Objęcie obowiązkowym ubezpieczeniem społecznym wszystkich świadczących lub wykonujących pracę oraz prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą proporcjonalnie takimi samymi obciążeniami składkowymi.
  • Wygasający charakter emerytur pomostowych.
  • Emerytury stażowe.
  • Dokumentacja dodatkowego zasiłku opiekuńczego.

Podczas posiedzenia Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych reprezentowali: wiceprzewodniczący Sebastian Koćwin, przewodniczący Związku Zawodowego Pracowników Zakładów Przeróbki Mechanicznej Węgla w Polsce „Przeróbka” Sławomir Łukasiewicz, Katarzyna Duda, specjalistka w Wydziale Polityki Społecznej, Rynku Pracy, Ubezpieczeń i Zdrowia oraz Bogdan Grzybowski, ekspert OPZZ.

Objęcie obowiązkowym ubezpieczeniem społecznym wszystkich świadczących lub wykonujących pracę oraz prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą takimi samymi obciążeniami składkowymi

Uczestnicy posiedzenia omówili obecnie obowiązujące przepisy oraz możliwości zmian w następujących kwestiach: odprowadzanie składek od umów cywilnoprawnych; możliwość likwidacji wszystkich zbiegów (w tym dotyczących osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą); wykonywanie pracy w zbiegu z emeryturą/rentą. Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych stanęło na stanowisku, że liczne zwolnienia i ograniczenia z obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne nie sprzyjają budowaniu kapitału na poczet przyszłych świadczeń emerytalnych. W kontekście prognoz Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), że stopa zastąpienia w Polsce w latach 2050-2060 może spaść poniżej 30% i będzie należała do najniższych na świecie, zwolnienia i ograniczenia niektórych grup z obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne jest rozwiązaniem nieracjonalnym. Obecne ograniczenia w odprowadzaniu składek na ubezpieczenia społeczne, m.in. przy umowach cywilnoprawnych, odbywają się kosztem negatywnych skutków finansowych, jakie niewątpliwie odczują w perspektywie długofalowej. Strona rządowa wyraziła wolę podjęcia prac nad zmianami w systemie ubezpieczeń społecznych informując, że oczekuje na pisemne stanowiska partnerów społecznych dotyczące objęcia obowiązkowym ubezpieczeniem społecznym wszystkich świadczących lub wykonujących pracę oraz prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą proporcjonalnie takimi samymi obciążeniami składkowym. Ustalono, że do dnia 6 października 2020 r. partnerzy społeczni przekażą stanowiska Ministerstwu Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Uchylenie wygaszania emerytur pomostowych i wprowadzenie emerytur stażowych

Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych żądało nadania prawa do emerytury pomostowej bez względu na datę rozpoczęcia pracy w szczególnych warunkach lub pracy o szczególnym charakterze. Uzasadniano to faktem rażącej niesprawiedliwości tego, że osoby, które wykonują pracę w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, lecz nie wykonywały jej przed 1 stycznia 1999 r., nie mogą skorzystać z prawa do emerytury pomostowej pomimo odprowadzania przez zatrudniających ich pracodawców składek na Fundusz Emerytur Pomostowych. Wyrażono oczekiwanie przygotowania przez stronę rządową opracowania dotyczącego oceny poprawy warunków pracy i eliminowanie czynników szkodliwych od momentu uchwalenia ustawy o emeryturach pomostowych. Strona związkowa poruszyła ponadto problem polegający na tym, że wiele firm nie tworzy wykazu stanowisk pracy, na których jest wykonywana praca w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze. Przedsiębiorcy w ten sposób unikają płacenia dodatkowych składek na Fundusz Emerytur Pomostowych przez co pozbawiają zatrudnionych prawa do „pomostówek”.

Strona rządowa poinformowała o tym, że Prezydent Andrzej Duda zapowiedział prace nad projektem ustawy o emeryturach stażowych. OPZZ domagało się szczegółów dotyczących podjętych prac, a także włączenia strony pracowników w prace nad projektem.

Dokumentacja dodatkowego zasiłku opiekuńczego

Obowiązujące przepisy dotyczące zasad i trybu ubiegania się o dodatkowy zasiłek opiekuńczy nie przewidują możliwości przedłożenia przez pracownika u pracodawcy wniosku o dodatkowy zasiłek opiekuńczy za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności, np. w formie skanu. Niektórzy pracodawcy nie mieli świadomości gromadzenia  oryginałów oświadczeń i w okresie kryzysu pracownicy w wielu firmach różnymi drogami przesyłali oświadczenia do uzyskania dodatkowego zasiłku opiekuńczego, np. przesyłali skany oświadczeń korzystając z wewnętrznego systemu teleinformatycznego, oprogramowania bądź wykorzystując elektroniczną pocztę służbową. Pracodawcy RP postulowali niezwłoczne wprowadzenie tożsamego jak w przypadku kwarantanny rozwiązania w przypadku ustalania prawa do dodatkowego zasiłku opiekuńczego.