BHP

Szanowne Koleżanki / Koledzy

Odbyło się uroczyste posiedzenie Rady Ochrony Pracy zwołane w ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Pamięci Ofiar Wypadków przy Pracy i Chorób Zawodowych. Minutą ciszy uczczono pamięć tych, którzy stracili życie na stanowiskach pracy w tragicznych wypadkach, do których ostatnio doszło w kopalniach Pniówek i Zofiówka. Udział Zygmunta Mierzejewskiego.

Uczestnicy obrad dyskutowali m.in. o roli bezpieczeństwa w prewencji wypadków i chorób zawodowych, o bezpieczeństwie i higienie pracy w sektorach gospodarki o największej liczbie wypadków śmiertelnych i ciężkich oraz o trudnych wyzwań, jakie niosą przemiany gospodarcze, społeczne i rynkowe.

==================================================================

Szanowne Koleżanki / Koledzy

Członkowie Komisji Ochrony Pracy OPZZ

Dzień dobry,

Z upoważnienia wiceprzewodniczącego OPZZ Sebastiana Koćwina przekazuję w załączeniu zaproszenie na posiedzenie Komisji Ochrony Pracy OPZZ, uzgodnione z przewodniczącym komisji Grzegorzem Pawlakiem na dzień 7 kwietnia br. (środa) godzina 10.00 w formie wideokonferencji.

Link do logowania zostanie przekazany bliżej terminu posiedzenia.

Szczegóły agendy – w załączonym zaproszeniu.

zapr. pos. KOP 7.04.2022

==================================================================

Szanowni Koleżanki i Koledzy

Członkowie Komisji Ochrony Pracy OPZZ

Rola Społecznych Inspektorów Pracy i zakładowych organizacji związkowych w postępowaniu kontrolnym w zakładzie pracy oraz bezpieczeństwo pracy zdalnej to główne tematy zdalnego szkolenia zorganizowanego przez OPZZ 20 października br.

Szkolenia dla Społecznych Inspektorów Pracy i związkowców organizacji członkowskich zrzeszonych w OPZZ cieszą się dużym zainteresowaniem. Centrala OPZZ organizuje posiedzenia szkoleniowe co najmniej 2 razy w roku, także w czasie pandemii, choć w zmienionej zdalnej formie. Aktywność szkoleniowa w tym obszarze spoczywa także na Okręgowych Inspektoratach Pracy, które we współpracy z organizacjami członkowskimi OPZZ bezpośrednio organizują na ich wniosek takie szkolenia. Obecnie, jesienne szkolenie dla SIP i związkowców zorganizowaliśmy w trybie zdalnym dla ponad 120 osobowej grupy związkowców i SIP – owców. Osobiście, w siedzibie OPZZ gościliśmy wykładowców: inspektorów pracy z Okręgowego Inspektoratu Pracy w Warszawie – Pana nadinspektora pracy Józefa Fijołka i starszego inspektora pracy Panią Sylwię Sarońską -Pająk.

Tematyka szkolenia koncentrowała się wokół praktycznych aspektów postępowania kontrolnego w zakładzie pracy z uwzględnieniem pandemii Covid – 19, z akcentowaniem współpracy inspektora pracy z zakładowym społecznym inspektorem pracy i zakładową organizacją związkową w czasie postepowania kontrolnego. Poruszano rozpatrywanie i tryb skarg pracowniczych. Podkreślano znaczącą rolę Społecznej Inspekcji Pracy w przestrzeganiu bezpieczeństwa pracy i prawa pracy, funkcjonowania SIP w zakładzie pracy, zwłaszcza w kontekście ustalania przyczyn i okoliczności wypadków przy pracy. Praca zdalna i jej aspekty prawne w obszarze bezpieczeństwa pracy był tematem dopełniającym wykład.

Szkolenie koordynował wiceprzewodniczący OPZZ Sebastian Koćwin.

==================================================================

Szanowni Koleżanki i Koledzy

Członkowie Komisji Ochrony Pracy OPZZ

Z upoważnienia wiceprzewodniczącego OPZZ Sebastiana Koćwina, przekazuję w załączeniu materiały z dzisiejszego posiedzenia Rady OPZZ poświęcone ocenie współpracy Państwowej Inspekcji Pracy i OPZZ oraz ocenie Sprawozdania PIP za 2020r.

SKRÓT SPRAWOZDANIA PIP 2021 oprac. na Radę OPZZ 22.09.2021

STANOWISKO RADY OCHRONY PRACY do Sprawozd. PIP za 2020r.

STANOWISKO RADY OPZZ Ocena współp. i sprawozd. 2020r. 22.09.2021

==================================================================

Szanowne Koleżanki / Koledzy

Członkowie

Komisji Ochrony Pracy OPZZ

Z upoważnienia wiceprzewodniczącego OPZZ Sebastiana Koćwina, przekazuję w załączeniu pismo skierowane do organizacji członkowskich OPZZ oraz do Was – jako członków Komisji Ochrony Pracy OPZZ – o Waszą ocenę współpracy z PIP.

Szczegóły w załączonym piśmie.

Pismo OPZZ Ocena współpr. z PIP 17.08.2021

==================================================================

Szanowne Koleżanki / Koledzy

Wideokonferencja OSPSBHP i PIP 26.05.2021 Zarzadzenie BHP

Witam serdecznie,

Z upoważnienia wiceprzewodniczącego OPZZ Sebastiana Koćwina – uprzejmie informujemy o organizowanej przez Ogólnopolskie Stowarzyszenie Pracowników Służby BHP wideokonferencji pn: „Systemowe podejście do zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy” odbywającej się w dniu 26 maja 2021 r. Organizatorami wideokonferencji są Ogólnopolskie Stowarzyszenie Pracowników Służby BHP i Państwowa Inspekcja Pracy, zaś współorganizatorami – związki zawodowe.
Związkowy panel przewidziany podczas wideokonferencji z udziałem przedstawiciela OPZZ został zaplanowany pn. ,,Współpraca służby BHP ze społecznym inspektorem pracy na rzecz systemowego podejścia do eliminacji zagrożeń”. Szczegółowa informacja na temat przebiegu wideokonferencji w załączeniu.

Pierwszym krokiem udziału w konferencji jest rejestracja:
Link do rejestracji:
https://forms.gle/NfWwaMuYj6FC3mXQ9

Osoby, które dokonają rejestracji – dzień przed planowaną wideokonferencją otrzymają link do zalogowania na platformę Zoom.

Wzmocnienie roli związków zawodowych na rzecz bezpieczeństwa pracy

Zadania PIP SIP i ZZ na rzecz BHP Prezentacja 23. 04.2021

Problematyka ochrony pracy oraz podejmowanie działań na rzecz poprawy stanu bezpieczeństwa i warunków pracy to jeden z priorytetowych obszarów działalności związków zawodowych zrzeszonych w OPZZ. Wymiar działań i inicjatyw podejmowanych przez OPZZ w zakresie bezpieczeństwa pracy przejawia się w wieloaspektowości przedsięwzięć wpływających na polepszenie warunków pracy, w tym wzmacnianie społecznego nadzoru nad tymi warunkami. Działania te są realizowane na wielu poziomach – zakładowym, centralnym, branżowym oraz wojewódzkim.

Rola zakładowych i branżowych organizacji związkowych w obszarze bezpieczeństwa  pracy ma niezwykle istotny wpływ na warunki pracy i przestrzeganie praworządności. Stąd, w ramach Tygodnia Bezpieczeństwa Pracy, OPZZ podejmuje temat znaczenia reprezentacji pracowniczej pełniącej funkcję społecznego nadzoru nad warunkami pracy w Polsce. Wymiarów i uprawnień działalności związkowej w obszarze bhp jest bardzo wiele i mają one różne umocowanie prawne – stąd ważne jest korzystanie z szeregu narzędzi prawnych wzmacniających warunki pracy. Warto je przypominać i wdrażać w życie.

  • Prawna ochrona pracy

Ochronę pracownika i jego bezpieczeństwo w miejscu pracy określa szereg przepisów.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej w art. 24 wskazuje, że praca znajduje się pod ochroną Rzeczypospolitej Polskiej, a państwo sprawuje nadzór nad warunkami wykonywania pracy. Ponadto artykuł 66 ust.1 ustawy zasadniczej dopełnia ten przepis stanowiąc, że każdy ma prawo do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, a sposób realizacji tego prawa oraz obowiązki pracodawcy określa ustawa. Jest nią Kodeks pracy (w szczególności Dział X Bezpieczeństwo i higiena pracy), a także inne ustawy  i rozporządzenia z zakresu bhp, Polskie Normy (PN), układowe przepisy prawa, zasady bhp i wiele innych.

  • Uprawnienia organizacji związkowych w zakresie bezpieczeństwa pracy

Na poziomie zakładu pracy uprawnienia przedstawicieli pracowników (związków zawodowych) w zakresie kształtowania bezpieczeństwa i higieny pracy obejmują przede wszystkim: obowiązki pracodawcy przeprowadzania konsultacji, możliwość przedstawienia przez przedstawicieli pracowników (związki zawodowe) pracodawcy wniosków w sprawie eliminacji lub ograniczenia zagrożeń zawodowych czy składania wniosków o przeprowadzenie kontroli do Państwowej Inspekcji Pracy.

W zakładach pracy zatrudniających więcej niż 250 pracowników pracodawca ma obowiązek powołania komisji bezpieczeństwa i higieny pracy, w której uczestniczą w równiej liczbie przedstawiciele pracodawcy i pracowników. Na forum komisji bhp dodatkowo poza konsultacjami i możliwością przedstawiania wniosków, co do stanu bhp w zakładzie pracy,  przeprowadzane są przeglądy warunków pracy, okresowe oceny bezpieczeństwa i higieny, opiniowane podejmowane przez pracodawcę środki zapobiegające wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym. W praktyce strony nie muszą dojść do porozumienia, co de facto prowadzi do tego, że pracodawca po wysłuchaniu argumentów związków zawodowych podejmuje decyzje samodzielnie w sprawach będących przedmiotem konsultacji. W przypadku prowadzenia konsultacji w ramach komisji bhp (w zakładach zatrudniających powyżej 250 pracowników) uprzywilejowanie pozycji związków zawodowych w uczestniczeniu w konsultacjach i przedstawianiu swojego stanowiska zagwarantowane jest w przepisach poprzez wyznaczenie w składzie komisji społecznego inspektora pracy kierowanego przez zakładowe organizacje związkowe.

Do kwestii w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy, które pracodawca powinien konsultować z przedstawicielami pracowników należą w szczególności:

1)   zmiany w organizacji pracy i wyposażeniu stanowisk pracy, wprowadzenie nowych procesów technologicznych oraz substancji chemicznych i mieszanin, jeżeli mogą one stwarzać zagrożenia dla zdrowia lub życia pracowników,

2)   ocena ryzyka zawodowego występującego przy wykonywaniu określonych prac oraz informowania pracowników o tym ryzyku,

3)   tworzenia służby bhp lub powierzania wykonywania zadań tej służby innym osobom oraz wyznaczania pracowników do udzielania pierwszej pomocy, a także wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników,

4)   przydzielanie pracownikom środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego.

Jest to minimum – oznacza to, że do konsultacji mogą być wprowadzone również inne, nie wymienione w przepisach sprawy związane z bhp. Tematykę spraw przedstawionych do konsultacji mogą ustalać zarówno pracodawca, jak też sami pracownicy lub ich przedstawiciele.

Zakładowe organizacje związkowe mają również istotny wpływ na kształtowanie warunków pracy przy ustalaniu regulaminu pracy – w wielu punktach jego treść odnosi się bezpośrednio do bezpieczeństwa i higieny pracy. Dotyczy to przede wszystkim wyposażenia pracowników w narzędzia pracy i materiały, w odzież i obuwie robocze oraz środki ochrony indywidualnej i higieny osobistej, wykazu prac wzbronionych młodocianym oraz kobietom w zakładzie pracy, obowiązków dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej, w tym sposobu informowania pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą. Poza wymienionymi kompetencjami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy zakładowe organizacje związkowe mogą również występować z wnioskami o poprawę warunków pracy, kontrolować i nadzorować przestrzeganie prawa pracy, a w szczególności bhp. Mają również uprawnienia do wnioskowania o przeprowadzenie badań w związku z występowaniem zagrożeń dla życia i zdrowia pracowników. W wielu zakładach problemem jest komunikacja, a najczęściej jej brak i współpraca pomiędzy związkami zawodowymi a pracodawcą i pracownikami. Nieodpowiedni przepływ informacji lub jej brak stanowi duży problem zarówno w dużych jak i małych zakładach pracy.

 Społeczna Inspekcja Pracy

Społeczna inspekcja pracy jest kierowana przez zakładowe organizacje związkowe, ale reprezentuje interesy wszystkich pracowników w zakresie zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz ochrony uprawnień pracowniczych. Struktura społecznej inspekcji pracy w zakładzie pracy uzależniona jest od wielkości i struktury organizacyjnej zakładu pracy.

Ustawowe uprawnienia społecznego inspektora pracy to m.in.: kontrolowanie stanu budynków, maszyn, urządzeń technicznych i sanitarnych, procesów technologicznych z punktu widzenia bhp oraz przestrzegania przepisów prawa pracy, w tym postanowień układów zbiorowych pracy i regulaminów pracy, w szczególności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, uprawnień pracowników związanych z rodzicielstwem, młodocianych i osób niepełnosprawnych, urlopów i czasu pracy, świadczeń z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Istotnym uprawnieniem społecznego inspektora pracy jest członkowstwo w zespole ustalającym okoliczności i przyczyny wypadków przy pracy; prawo podejmowania działań na rzecz aktywnego udziału pracowników w kształtowaniu właściwych warunków bezpieczeństwa i higieny pracy oraz oddziaływać na przestrzeganie przez pracowników przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

Ustawa nadaje społecznemu inspektorowi pracy narzędzia oddziaływania na pracodawcę i pracowników takie jak, informowanie o nieprawidłowościach w zakresie ochrony pracownika  i dokonania odpowiedniego wpisu oraz wnioskowanie do pracodawcy o czasowe odsunięcia pracownika od pracy w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w wykonywaniu pracy wynikających z nieumiejętności wykonywania pracy lub nieznajomości przepisów i zasad bhp. Najbardziej ostrą formą realizacji swoich uprawnień jest możliwość wydawania pracodawcy, w formie pisemnej, zaleceń usunięcia w określonym terminie stwierdzonych uchybień oraz wstrzymania pracy urządzenia lub określonych robót w przypadku bezpośredniego zagrożenia spowodowania wypadku.

Ogólnie można stwierdzić, że zadania społecznych inspektorów pracy mają wieloaspektowy charakter: kontrolny, uczestniczący (,,brania udziału”), aktywizujący (podejmowania działań), opiniodawczy. SIP przy realizacji swoich zadań skupia się przede wszystkim na 3 płaszczyznach:

  • bezpieczeństwa pracy (eliminowanie zagrożeń, które mogą być przyczyną wypadków przy pracy i chorób zawodowych; przestrzeganie wymogów technologicznych; właściwe wyposażenie maszyn w osłony i urządzenia zabezpieczające pracowników w sprawne środki ochrony indywidualnej; przestrzeganie przez pracowników przepisów i zasad bhp)
  • higieny pracy (zapewnienie pracownikom obowiązujących norm higienicznych, w przypadku obecności w środowisku pracy substancji szkodliwych, zapylenia, hałasu, wibracji, mikroklimatu, oświetlenia; odpowiednich pomieszczeń higieniczno-sanitarnych)
  • prawnej ochrony pracy (kontrola przestrzegania przepisów prawa pracy w szczególności o czasie pracy, urlopach wypoczynkowych, ochronie pracy kobiet, młodocianych oraz niepełnosprawnych).
  • Bezpieczeństwo pracy w praktyce w opinii OPZZ

Na podstawie analizy stanu warunków pracy w Polsce oraz praktycznych doświadczeń związków zawodowych związanych z przestrzeganiem przepisów w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, można dokonać diagnozy najważniejszych problemów w obszarze bezpieczeństwa pracy, w opinii organizacji związkowych.

Do najważniejszych i najczęściej występujących możemy zaliczyć:

  • zdarzający się brak współpracy na poziomie zakładu pracy pomiędzy podmiotami działającymi na rzecz bezpieczeństwa pracy: społecznym inspektorem pracy, służbą bhp, związkami zawodowymi, pracodawcą;
  • niedostateczną i mało efektywną współpracę w zakresie profilaktycznej opieki nad pracownikami z jednostkami medycyny pracy (lekarzami medycyny pracy);
  • wciąż niski odsetek zakładów pracy promujących dobre praktyki w zakresie bezpiecznej pracy;
  • niezadowalający poziom kultury bezpieczeństwa w zakładach pracy, szczególnie mniejszych (mikroprzedsiębiorstwach) – tolerowanie niebezpiecznych zachowań;
  • wciąż duży odsetek zakładów pracy, w których nie funkcjonuje społeczny inspektor pracy (utrudnianie związkom zawodowym zorganizowania wyborów SIP);
  • niewypełnianie obowiązku przez pracodawcę przeprowadzenia oceny ryzyka zawodowego;
  • niewystarczające zaangażowanie kierownictwa zakładu pracy w sprawy bezpieczeństwa pracy (niska kultura bezpieczeństwa) – lekceważenie obszaru bhp przez pracodawców i kadrę kierowniczą, premiowane jest szybkie wykonanie zadania przez pracownika, a nie zgodne z przepisami bhp;
  • wciąż niewystarczającą świadomość pracowników w zakresie bezpieczeństwa pracy;
  • niezadowalającą jakość szkoleń bhp i brak nadzoru merytorycznego nad jednostkami szkoleniowymi w tym brak obowiązujących obiektywnych kryteriów oceny kompetencji wykładowców;
  • częstym problemem jest brak sprecyzowanych procedur wyboru przedstawiciela pracowników w sprawach konsultacji bhp, co powoduje dużą dowolność w ich wyborze (nawet tam gdzie są zakładowe organizacje związkowe wybory często są dokonywane przez całą załogę);
  • mało dotkliwe sankcje finansowe nakładane na pracodawców za łamanie prawa w obszarze bhp;
  • niezadowalający (fakultatywny) poziom nauczania w szkołach i uczelniach w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
  • Rekomendacje związkowe OPZZ na rzecz bezpieczeństwa i poprawy warunków pracy

Poprawa warunków pracy i zdrowia pracowników jest możliwa, ale wymaga podejmowania interdyscyplinarnych działań na wszystkich poziomach: prawnym, praktycznym, międzynarodowym, krajowym, branżowym, zakładowym. W praktycznej realizacji przedstawionych propozycji działań do wdrożenia warto zwrócić uwagę na ich dwutorowość czyli skierowanie na pracownika (kształtowanie postaw probezpiecznych i propagowanie zachowania się pracowników w sytuacjach niebezpiecznych) oraz skierowanie na pracodawcę (kształtowanie przekonania, że w złych warunkach pracy nie powstanie produkt dobrej  jakości oraz propagowanie myślenia, że poprawa warunków pracy to realny zysk dla przedsiębiorstwa).

Propozycje takich działań w opinii organizacji związkowych OPZZ wyglądają następująco:

  • systematyczne wzmacnianie statusu Społecznej Inspekcji Pracy poprzez organizowanie wyborów w sytuacjach braku SIP, informowanie PIP o niewykonywaniu zaleceń SIP przez pracodawców, uczestnictwo społecznych inspektorów pracy w szkoleniach.
  • kontynuowanie i wzmacnianie partnerskiej współpracy z organami państwowego nadzoru nad warunkami pracy ze związkami zawodowymi i społeczną inspekcją pracy na wszystkich poziomach – dialog.
  • systematyczna i wzajemna współpraca z jednostkami medycyny pracy sprawującymi profilaktyczną opiekę nad pracownikami (dostępność i zakres badań).
  • domaganie się przez zakładowe organizacje związkowe informacji od pracodawcy o zakresie i terminie kontroli jak też współuczestniczyć w postępowaniach pokontrolnych. Egzekwowanie w toku czynności kontrolnych od inspektorów pracy ustawowej realizacji obowiązku informowania związków zawodowych i SIP o tematyce i zakresie przeprowadzanej kontroli, analizowania zgłoszonych uwag i spostrzeżeń, informowania o wynikach kontroli i podjętych decyzjach oraz udzielania porad i informacji z zakresu prawa pracy.
  • włączenie się przez zakładową organizację związkową w realizację zadań społecznego inspektora pracy.
  • prowadzenie przez organizacje związkowe własnych analiz stanu bhp w zakładzie, opartych na badaniach, pomiarach, ocenie ryzyka zawodowego, ale tez skargach pracowników – które pozwolą na rzeczywistą ocenę stanu bhp i reagowanie na nieprawidłowości. W tym zakresie można współpracować ze służbami bezpieczeństwa i higieny pracy.
  • podejmowanie działań na rzecz promowania problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy w środkach masowego przekazu, zwłaszcza w mediach publicznych.
  • wzmacnianie działalności szkoleniowej adresowanej do członków związków zawodowych ze strony organów państwowego nadzoru nad warunkami pracy na wszystkich szczeblach.
  • wzmożenie działalności kontrolnej i prewencyjnej w odniesieniu do pracowników o stażu krótszym niż 1 rok (największa wypadkowość).
  • zwiększenie uwagi na ocenę ryzyka zawodowego w działalności szkoleniowej i edukacyjnej.
  • stałe i aktywne uczestnictwo w monitorowaniu przyczyn wypadków (udział SIP w zespołach powypadkowych), uwzględniając przygotowanie zawodowe pracowników czy jakość szkoleń wstępnych bhp.
  • konieczność zwiększenia zaangażowania pracowników na rzecz kształtowania ich probezpiecznych zachowań (efektywny i otwarty dialog, wspólne rozwiązywanie problemów i współpodejmowanie decyzji, zachęcanie do skutecznej komunikacji ,,w górę” oraz ustanawianie skutecznych systemów komunikacji i struktur zarządzania bhp w „dół”).
  • włączanie dobrego zarządzania bezpieczeństwem i zdrowiem do wszystkich obszarów działalności firmy.
  • wzmocnienie tematyki prewencji zagrożeń zawodowych (identyfikacja szkodliwości środowiska pracy) poprzez włączenie pracowników i ich przedstawicieli w ocenę zagrożeń, także psychospołecznych.
  • angażowanie związków zawodowych do udziału w kampaniach informacyjnych i projektach, szczególnie w tych działach gospodarki, w których występują zagrożenia zawodowe najczęściej skutkujące wypadkami i/lub chorobami związanymi z pracą.
  • wywieranie nacisku na decydentów (europejskich i krajowych) na rzecz przygotowania europejskiej i/lub narodowej strategii BHP na następne dziesięciolecia.
  • systematyczne zwiększanie środków finansowych na prewencję wypadkową.
  • promocja zdrowia w miejscu pracy – holistyczne podejście niezależne od wieku pracowników i branży.

 Czym jest prewencja w miejscu pracy?

Jest podstawą europejskiego podejścia do bezpieczeństwa i zdrowia w pracy (podstawowe zasady prewencji określone zostały w art. 6 Dyrektywy Rady 89/391/EWG/ i podstawowym warunkiem budowania  kultury bezpieczeństwa Bardzo ważne jest aby pracownicy i ich przedstawiciele rozumieli zasady bezpiecznej pracy, jeśli mają skutecznie kontrolować,  a w miarę możliwości eliminować zagrożenia.

Podstawowe zasady zapobiegania zagrożeniom określiła Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy. Skupiają się one m.in. na następujących wytycznych: unikanie zagrożeń i ocena zagrożeń, których nie da się uniknąć, zwalczanie zagrożeń u źródła, dostosowanie do postępu technicznego, wymiana elementów niebezpiecznych na bezpieczniejsze, przekazywanie pracownikom odpowiednich instrukcji, nadanie środkom zbiorowym zapobiegawczym pierwszeństwa przed indywidualnymi środkami zapobiegawczymi, przywództwo i zaangażowanie pracowników.

Jednym z najistotniejszych narzędzi prewencyjnych o praktycznym wymiarze jest przywództwo i partnerstwo.

Co ono oznacza w praktyce?

Przywództwo to zaangażowanie zarządu i dyrektorów/właścicieli przedsiębiorstwa na sprawy bhp, w szczególności poprzez włączanie dobrego zarządzania bezpieczeństwem i zdrowiem do wszystkich rodzajów działalności przedsiębiorstwa. To także realizacja w praktyce monitorowania, sprawozdawczości i przeglądów dotyczących wyników w zakresie bhp oraz zaangażowanie pracowników i ich przedstawicieli w promowanie i osiąganie bezpiecznych i zdrowych warunków pracy.

Zaangażowanie pracowników uwidacznia się w pełne współdziałaniu  pracowników z pracodawcami, mające na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa, zdrowia i dobrego samopoczucia, udział pracowników w promowaniu i osiąganiu bezpiecznych warunków pracy, przyjaznych dla zdrowia oraz współuczestnictwie w rozwiązywaniu problemów i podejmowaniu decyzji.

Partnerskie działania pracodawców i pracowników na rzecz prewencji niosą ze sobą wiele korzyści. Wśród najważniejszych można wymienić niższy wskaźnik wypadków, niższy wskaźnik absencji pracowników , większą świadomość zagrożeń w miejscu pracy, lepszą kontrolę zagrożeń w miejscu pracy, wyższe ,,morale” pracowników z wykonywania pracy.

Warto więc wymagać od siebie i je wdrażać podnosząc poziom kultury bezpieczeństwa w zakładzie pracy.

Opracowanie zostało sporządzone na podstawie polskich doświadczeń organizacji związkowych OPZZ w zakresie bezpieczeństwa i warunków pracy.

oprac. OPZZ, 2021